Hoitotyön varahenkilöstöön kuuluvan työntekijän perehdyttäminen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Pitkämäki, Pete; Tenhunen, Milla (2021)
Pitkämäki, Pete
Tenhunen, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711698
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmän avulla, mitä on hoitotyön varahenkilöstöön kuuluvan työntekijän perehdyttäminen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa varahenkilöstön perehdyttämisestä, jotta perehdyttämisen prosessia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää toimivammaksi hoitotyön varahenkilöstössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kevään 2021 aikana. Tiedonhaussa käytettiin CINAHL, Finna.fi, Google Scholar, Medic ja PubMed tietokantoja. Aineiston läpikäymiseksi laadittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerit, joista kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kolme artikkelia, jotka sijoittuvat vuosille 2012–2019. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jolla se pystyttiin tiivistämään ja kuvaamaan helposti luettavassa muodossa.
Tuloksista ilmenee, että varahenkilöstöön kuuluvan hoitajan perehdyttämisen tulee olla hyvin suunniteltu prosessi, jonka sisältö tukee laaja-alaista oppimista ja ammatillista kehittymistä. Keskeisimmiksi asioiksi nousivat perehdyttämisen sisältö sekä perehdyttämisen tavoitteet ja seuranta. Useasti vaihtuvat yksiköt ja erikoisalat luovat perehdyttämiselle haasteita, uuden oppimisen, osaamisen ylläpitämisen sekä perehdytyksen pysyvyyden kannalta.Johtopäätöksinä voidaan todeta, että perehdyttämisessä tulisi huomioida työnkuvan tuomat haasteet, kuten vaihtuvat työyksiköt sekä laaja-alainen perehdyttäminen. Perehdytysprosessin tulisi olla huolellisesti suunniteltu ja sen tavoitteita ja niiden toteutumista tulisi seurata aktiivisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmän avulla, mitä on hoitotyön varahenkilöstöön kuuluvan työntekijän perehdyttäminen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa varahenkilöstön perehdyttämisestä, jotta perehdyttämisen prosessia voitaisiin tulevaisuudessa kehittää toimivammaksi hoitotyön varahenkilöstössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kevään 2021 aikana. Tiedonhaussa käytettiin CINAHL, Finna.fi, Google Scholar, Medic ja PubMed tietokantoja. Aineiston läpikäymiseksi laadittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerit, joista kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kolme artikkelia, jotka sijoittuvat vuosille 2012–2019. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jolla se pystyttiin tiivistämään ja kuvaamaan helposti luettavassa muodossa.
Tuloksista ilmenee, että varahenkilöstöön kuuluvan hoitajan perehdyttämisen tulee olla hyvin suunniteltu prosessi, jonka sisältö tukee laaja-alaista oppimista ja ammatillista kehittymistä. Keskeisimmiksi asioiksi nousivat perehdyttämisen sisältö sekä perehdyttämisen tavoitteet ja seuranta. Useasti vaihtuvat yksiköt ja erikoisalat luovat perehdyttämiselle haasteita, uuden oppimisen, osaamisen ylläpitämisen sekä perehdytyksen pysyvyyden kannalta.Johtopäätöksinä voidaan todeta, että perehdyttämisessä tulisi huomioida työnkuvan tuomat haasteet, kuten vaihtuvat työyksiköt sekä laaja-alainen perehdyttäminen. Perehdytysprosessin tulisi olla huolellisesti suunniteltu ja sen tavoitteita ja niiden toteutumista tulisi seurata aktiivisesti.