Suomalaisten mielikuva Ranskasta matkakohteena
Voutilainen, Petra (2021)
Voutilainen, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711936
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia suomalaisten mielikuvia Ranskasta matkakohteena. Tämän lisäksi tutkimuksen tuloksien avulla haluttiin selvittää markkinointikeinoja sekä luoda uusia matkakokonaisuus ehdotuksia. Tutkimusongelmana toimi kysymys siitä, millaisena Ranska nähdään sekä missä ja miten matkoja toivotaan markkinoitavan. Työn toimeksianta-jana toimi Pamplemousse- niminen matkanjärjestäjä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui aiheista Ranska matkakohteena sekä mielikuva matkai-lunnäkökulmasta. Lähteinä käytettiin erilaista kirjallisuutta, kuten kirjoja sekä E-kirjoja. Tä-män lisäksi lähteinä toimivat artikkelit ja blogitekstit. Tietoa haettiin sekä suomen- että eng-lanninkielisistä lähteistä.
Kyseinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä, sillä aiheesta haluttiin laajaan otoksen lisäksi syvällisempää tietoa. Määrällinen tutkimus tehtiin Webropol-kyselyn avulla, jota lähetettiin vastaajille sähköpostin sekä sosiaalisen me-dian välityksellä. Vastaajia kerättiin omien kontaktien avulla, mutta myös ranskan kielen opiskelijoiden joukosta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla, johon valikoitui viisi haastateltavaa. Kysely sekä haastattelut toteutettiin toukokuun 2021 kahdella ensimmäisellä viikolla. Lopuksi tulokset analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja haastattelutu-lokset muutettiin tekstiksi.
Molemmilla menetelmillä saatiin samanlaisia vastauksia. Kyselyyn vastasi lopulta 102 vas-taajaa. Sekä laadullinen että määrällinen tutkimus antoivat kuvan siitä, että suomalaisilla on pääasiassa positiivisia mielikuvia Ranskasta. Näistä yleisimmät olivat maan monipuolisuus, kulttuurin erilaisuus sekä hyvä ruokakulttuuri. Näiden mielikuvien perusteella matkakokonai-suuksilta toivottiin matkoja, joissa pääsee kokemaan muun muassa paikallisen kulttuurin, paljon nähtävyyksiä sekä pienempiä kohteita. Lisäksi markkinoinnin kautta halutaan saada tietoa juuri näistä vähemmän suosituista paikoista. Kaikki nämä vaihtelivat ikäluokkien pe-rusteella.
Vastauksien perusteella matkakokonaisuuksia voidaan rakentaa enemmän esimerkiksi ta-pahtumien sekä pienempien kaupunkien ympärille. Lisäksi markkinoinnissa voitaisiin käyt-tää apuna suomalaisten positiivisia mielikuvia, kohteita, joista on otettu inspiraatiota eloku-viin sekä videoita.
Työn teoreettinen viitekehys koostui aiheista Ranska matkakohteena sekä mielikuva matkai-lunnäkökulmasta. Lähteinä käytettiin erilaista kirjallisuutta, kuten kirjoja sekä E-kirjoja. Tä-män lisäksi lähteinä toimivat artikkelit ja blogitekstit. Tietoa haettiin sekä suomen- että eng-lanninkielisistä lähteistä.
Kyseinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä, sillä aiheesta haluttiin laajaan otoksen lisäksi syvällisempää tietoa. Määrällinen tutkimus tehtiin Webropol-kyselyn avulla, jota lähetettiin vastaajille sähköpostin sekä sosiaalisen me-dian välityksellä. Vastaajia kerättiin omien kontaktien avulla, mutta myös ranskan kielen opiskelijoiden joukosta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla, johon valikoitui viisi haastateltavaa. Kysely sekä haastattelut toteutettiin toukokuun 2021 kahdella ensimmäisellä viikolla. Lopuksi tulokset analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja haastattelutu-lokset muutettiin tekstiksi.
Molemmilla menetelmillä saatiin samanlaisia vastauksia. Kyselyyn vastasi lopulta 102 vas-taajaa. Sekä laadullinen että määrällinen tutkimus antoivat kuvan siitä, että suomalaisilla on pääasiassa positiivisia mielikuvia Ranskasta. Näistä yleisimmät olivat maan monipuolisuus, kulttuurin erilaisuus sekä hyvä ruokakulttuuri. Näiden mielikuvien perusteella matkakokonai-suuksilta toivottiin matkoja, joissa pääsee kokemaan muun muassa paikallisen kulttuurin, paljon nähtävyyksiä sekä pienempiä kohteita. Lisäksi markkinoinnin kautta halutaan saada tietoa juuri näistä vähemmän suosituista paikoista. Kaikki nämä vaihtelivat ikäluokkien pe-rusteella.
Vastauksien perusteella matkakokonaisuuksia voidaan rakentaa enemmän esimerkiksi ta-pahtumien sekä pienempien kaupunkien ympärille. Lisäksi markkinoinnissa voitaisiin käyt-tää apuna suomalaisten positiivisia mielikuvia, kohteita, joista on otettu inspiraatiota eloku-viin sekä videoita.