Pelialan tulevaisuus - digitaalisten myyntien ja mikrotransaktioiden laajeneminen
Kasiotis, Alex (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kasiotis, Alex
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711964
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisten peliostojen, mikrotransaktioiden sekä ladattavan lisäsisällön taustaa, merkittävyyttä ja kehitystä peliympäristöissä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että ovatko mikrotransaktiot pelialan tulevaisuuden suunta sekä suositaanko digitaalisten pelikopioiden ostoa ja lisäsisällön kulutusta entistä enemmän, perinteisempiin fyysisiin levyihin verrattuna. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa on havainnollistettu ja vertailtu esimerkein kahden pelin mikrotransaktioympäristöjä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sitä, kuinka pelit, niiden alustat ja ostaminen ovat kehittyneet alkuajoista nykypäivään. Osuudessa keskitytään mikrotransaktioiden ja ladattavan sisällön juuriin, erilaisten pelisysteemien ja alustoiden julkaisuihin, kasvuvaiheisiin sekä niiden vaikutuksesta pelialan kehitykseen ja tätä kautta peliostojen digitalisoitumiseen. Tämän jälkeen käsitellään myös aihealueiden kehityksen kautta perusteltavia tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimusosan, ”Pelien mikrotransaktioympäristöjen vertailu” aineisto kerättiin pääsääntöisesti itse verrattavista peleistä, joista hyödynnettiin pelien sisältämiä näkymiä. Tutkimuksessa hyödynnetään myös omien kokemuksien kautta saatua tietoa käsitellyistä havainnoista ja vertauksista
Tutkimuksessa kartoitetaan pelien ominaisuuksia mikromaksujen myynnin ja markkinoinnin suhteen, vertaillaan molempien esimerkkitapauksien positiivisia ja negatiivisia puolia sekä esitetään niihin perusteluja. Lisäksi osiossa tuodaan esille parannusehdotuksia molemmille toteutuksille.
Opinnäytetyössä selvisi, että digitaalisten myyntien määrä pelien omissa ympäristöissä on huomattava ja yleisesti tarkasteltuna jatkuvassa nousussa. Tutkimuksessa on myös käsitelty COVID-19-pandemian aiheuttamia vaikutuksia pelimarkkinoilla, jotka selvästi implikoivat huomattavaa nousua digitaalisissa myynneissä. Tulosten perusteella on pääteltävissä, että mikrotransaktiot tekevät tietä pelialan tulevaisuuden suunnannäyttäjänä ja kasvattavat näin ollen digitaalisten peliostojen sekä ladattavan lisäsisällön vaikutusta peliteollisuuden ympäristössä.
Opinnäytetyön ja tutkimuksen tuloksia voi jatkossa käyttää esimerkiksi suomalaiset peliyritykset, jotka haluavat implementoida ja parannella pelien ominaisuuksia ja maksuympäristöjä omiin peleihinsä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sitä, kuinka pelit, niiden alustat ja ostaminen ovat kehittyneet alkuajoista nykypäivään. Osuudessa keskitytään mikrotransaktioiden ja ladattavan sisällön juuriin, erilaisten pelisysteemien ja alustoiden julkaisuihin, kasvuvaiheisiin sekä niiden vaikutuksesta pelialan kehitykseen ja tätä kautta peliostojen digitalisoitumiseen. Tämän jälkeen käsitellään myös aihealueiden kehityksen kautta perusteltavia tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimusosan, ”Pelien mikrotransaktioympäristöjen vertailu” aineisto kerättiin pääsääntöisesti itse verrattavista peleistä, joista hyödynnettiin pelien sisältämiä näkymiä. Tutkimuksessa hyödynnetään myös omien kokemuksien kautta saatua tietoa käsitellyistä havainnoista ja vertauksista
Tutkimuksessa kartoitetaan pelien ominaisuuksia mikromaksujen myynnin ja markkinoinnin suhteen, vertaillaan molempien esimerkkitapauksien positiivisia ja negatiivisia puolia sekä esitetään niihin perusteluja. Lisäksi osiossa tuodaan esille parannusehdotuksia molemmille toteutuksille.
Opinnäytetyössä selvisi, että digitaalisten myyntien määrä pelien omissa ympäristöissä on huomattava ja yleisesti tarkasteltuna jatkuvassa nousussa. Tutkimuksessa on myös käsitelty COVID-19-pandemian aiheuttamia vaikutuksia pelimarkkinoilla, jotka selvästi implikoivat huomattavaa nousua digitaalisissa myynneissä. Tulosten perusteella on pääteltävissä, että mikrotransaktiot tekevät tietä pelialan tulevaisuuden suunnannäyttäjänä ja kasvattavat näin ollen digitaalisten peliostojen sekä ladattavan lisäsisällön vaikutusta peliteollisuuden ympäristössä.
Opinnäytetyön ja tutkimuksen tuloksia voi jatkossa käyttää esimerkiksi suomalaiset peliyritykset, jotka haluavat implementoida ja parannella pelien ominaisuuksia ja maksuympäristöjä omiin peleihinsä.