Anturien demo- ja kytkentäkotelot opetuskäyttöön
Kolehmainen, Juho (2021)
Kolehmainen, Juho
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda anturien demo- ja kytkentäkoteloita Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksen tekniikan yksikköön opetuskäyttöön. Tavoitteena oli viedä opettajalta työkuormaa pois ja luoda opiskelijoille mahdollisuus oppia anturitekniikasta mahdollisimman yksinkertaisella ja helpolla tavalla. Opiskelijoiden tulisi ymmärtää antureiden toimintaperiaatteet, miten ne kytketään, miten niitä voidaan soveltaa ja missä niitä käytetään automaatiotekniikassa.
Tässä työssä käytettiin suunnitteellista tutkimusmenetelmää. Työ alkoi pohtimalla, minkälaiset vaatimukset työlle asetetaan. Laitteiden tulisi olla helppokäyttöisiä, kompakteja, helposti huollettavissa, turvallisia ja ennen kaikkea niiden vaikutus opetusympäristössä tulisi olla merkittävä. Työn fyysisten laitteiden suunnittelu aloitettiin suunnittelemalla, minkälaiselle alustalle opetuskäyttöön rakennettavat laitteet tulisi rakentaa. Seuraavaksi valittiin anturit oppilaitoksen valikoimasta. Antureiden tulisi olla toimintavarmoja, edullisesti vaihdettavissa, tarpeeksi pieniä, jotta ne mahtuisivat koteloon ja tarpeeksi monipuolisia mittaustekniikoiltaan. Seuraavaksi tilattiin koteloiden sisäiset komponentit, joiden avulla opiskelijat suoritettavat antureiden toimintaan tutustumiseksi kytkentäharjoituksia. Koteloiden sisäiset johdotuksiin vaaditut johtimet valmisteltiin ja kotelot koottiin, kun komponentit saapuivat. Kannessa sijaitsevien liittimien merkitsemiseksi tulostettiin tarroja. Lopuksi suoritettiin koteloiden testaukset ja luotiin opetusmateriaali, johon kuului harjoituskortit.
Työn lopputuloksena syntyneet kotelot täyttivät asetetut vaatimukset. Koteloista tuli helppokäyttöisiä, kompakteja, helppohuoltoisia, turvallisia ja niitä voidaan hyödyntää opetuksessa tehokkaasti. Aikataulun takia koteloita ei ehditty kokeilla ulkopuolisella osapuolella.
Jatkokehityksenä koteloihin voisi kehittää kiinnitysjärjestelmän, johon saisi anturin johtimen kiinni. Anturin johdin jää jatkuvasti kannen väliin, kun sen yrittää sulkea. Mittaavien antureiden koteloihin voisi kehitellä lisää toimintoja.
Tässä työssä käytettiin suunnitteellista tutkimusmenetelmää. Työ alkoi pohtimalla, minkälaiset vaatimukset työlle asetetaan. Laitteiden tulisi olla helppokäyttöisiä, kompakteja, helposti huollettavissa, turvallisia ja ennen kaikkea niiden vaikutus opetusympäristössä tulisi olla merkittävä. Työn fyysisten laitteiden suunnittelu aloitettiin suunnittelemalla, minkälaiselle alustalle opetuskäyttöön rakennettavat laitteet tulisi rakentaa. Seuraavaksi valittiin anturit oppilaitoksen valikoimasta. Antureiden tulisi olla toimintavarmoja, edullisesti vaihdettavissa, tarpeeksi pieniä, jotta ne mahtuisivat koteloon ja tarpeeksi monipuolisia mittaustekniikoiltaan. Seuraavaksi tilattiin koteloiden sisäiset komponentit, joiden avulla opiskelijat suoritettavat antureiden toimintaan tutustumiseksi kytkentäharjoituksia. Koteloiden sisäiset johdotuksiin vaaditut johtimet valmisteltiin ja kotelot koottiin, kun komponentit saapuivat. Kannessa sijaitsevien liittimien merkitsemiseksi tulostettiin tarroja. Lopuksi suoritettiin koteloiden testaukset ja luotiin opetusmateriaali, johon kuului harjoituskortit.
Työn lopputuloksena syntyneet kotelot täyttivät asetetut vaatimukset. Koteloista tuli helppokäyttöisiä, kompakteja, helppohuoltoisia, turvallisia ja niitä voidaan hyödyntää opetuksessa tehokkaasti. Aikataulun takia koteloita ei ehditty kokeilla ulkopuolisella osapuolella.
Jatkokehityksenä koteloihin voisi kehittää kiinnitysjärjestelmän, johon saisi anturin johtimen kiinni. Anturin johdin jää jatkuvasti kannen väliin, kun sen yrittää sulkea. Mittaavien antureiden koteloihin voisi kehitellä lisää toimintoja.