Kansainvälisten risteilyjen markkinointi suomalaisille milleniaaleille
Sinkonen, Svetlana (2021)
Sinkonen, Svetlana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten kansainvälisiä risteilyitä kannattaa markkinoida suomalaisille milleniaaleille. Samalla halutaan tutkia suomalaisten milleniaalien matkailumieltymyksiä, millaisia ajatuksia heillä on kansainvälisistä risteilyistä ja mitkä ovat heidän arvostuksen kohteet.
Milleniaaleja kutsutaan myös Y-sukupolveksi ja he ovat 1980–2000 välillä syntyneitä suku-polven edustajia. Risteilymatkustajat ovat nykypäivänä vanhemmat ikäluokat. Tämän takia halutaan laajentaa Risteilykeskuksen asiakaskuntaa markkinoimalla milleniaaleille, joihin on helpointa lähestyä digitaalisen markkinoinnin avulla. Milleniaalit ovat ajankohtainen sukupolvi ja on tutkittu, että 55 % milleniaaleista haluaa matkustaa tulevina vuosina enemmän.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii matkatoimisto Risteilykeskus, joka on osa matkanjärjestäjä Travel Specialist Group Oy:ta. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä ajan-kohtaista tietoa milleniaaleista – mistä heidät voi tavoittaa ja millaisesta markkinointisisällöstä he kiinnostuvat. Kerätyn materiaalin avulla Risteilykeskus voi hyödyntää näitä tietoja omas-sa markkinointiviestinnässään, joka vastaisi milleniaalisukupolven toiveita ja arvomaailmaa. Näiden avulla toimeksiantaja voi mahdollisesti lähteä kasvattamaan asiakaskuntaansa ja kehittämään omaa digitaalista markkinointiaan.
Opinnäytetyön tietoperustan pääkäsitteet ovat kansainväliset risteilyt, milleniaalit ja digitaali-nen markkinointi. Tietoperustassa avataan näitä määritelmiä monipuolisilla ja kansainvälisillä lähteillä. Kaikista pääkäsitteistä löytyi runsaasti tietoa.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisella, eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruun kerättiin käyttämällä Webropol- ohjelman kyselylomaketta, joka lähetettiin Facebookin matkailuryhmässä huhtikuussa 2021 viikon ajaksi. Vastauksia kertyi yhteensä 155 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksilla saatiin onnistuneesti vastauksia pää- ja alatavoitteisiin tasapuolisesti eri ikäisiltä milleniaaleilta, vaikka suurin osa oli naisten mielipiteitä. Suomalaisten milleniaalien matkanvaraukseen vaikuttaa hyvinkin paljon erilaiset arvostelusivustot, vaihtoehtojen ver-tailu, lähipiirin suositus ja sosiaalisesta mediasta löytyvät muiden kokemukset. Ajatukset risteilyistä olivat enimmäkseen negatiivisia, mutta osa oli kiinnostunut niistä ja 28 % heistä aikoo tulevaisuudessa varata risteilyn.
Milleniaaleja kutsutaan myös Y-sukupolveksi ja he ovat 1980–2000 välillä syntyneitä suku-polven edustajia. Risteilymatkustajat ovat nykypäivänä vanhemmat ikäluokat. Tämän takia halutaan laajentaa Risteilykeskuksen asiakaskuntaa markkinoimalla milleniaaleille, joihin on helpointa lähestyä digitaalisen markkinoinnin avulla. Milleniaalit ovat ajankohtainen sukupolvi ja on tutkittu, että 55 % milleniaaleista haluaa matkustaa tulevina vuosina enemmän.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii matkatoimisto Risteilykeskus, joka on osa matkanjärjestäjä Travel Specialist Group Oy:ta. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä ajan-kohtaista tietoa milleniaaleista – mistä heidät voi tavoittaa ja millaisesta markkinointisisällöstä he kiinnostuvat. Kerätyn materiaalin avulla Risteilykeskus voi hyödyntää näitä tietoja omas-sa markkinointiviestinnässään, joka vastaisi milleniaalisukupolven toiveita ja arvomaailmaa. Näiden avulla toimeksiantaja voi mahdollisesti lähteä kasvattamaan asiakaskuntaansa ja kehittämään omaa digitaalista markkinointiaan.
Opinnäytetyön tietoperustan pääkäsitteet ovat kansainväliset risteilyt, milleniaalit ja digitaali-nen markkinointi. Tietoperustassa avataan näitä määritelmiä monipuolisilla ja kansainvälisillä lähteillä. Kaikista pääkäsitteistä löytyi runsaasti tietoa.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisella, eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruun kerättiin käyttämällä Webropol- ohjelman kyselylomaketta, joka lähetettiin Facebookin matkailuryhmässä huhtikuussa 2021 viikon ajaksi. Vastauksia kertyi yhteensä 155 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksilla saatiin onnistuneesti vastauksia pää- ja alatavoitteisiin tasapuolisesti eri ikäisiltä milleniaaleilta, vaikka suurin osa oli naisten mielipiteitä. Suomalaisten milleniaalien matkanvaraukseen vaikuttaa hyvinkin paljon erilaiset arvostelusivustot, vaihtoehtojen ver-tailu, lähipiirin suositus ja sosiaalisesta mediasta löytyvät muiden kokemukset. Ajatukset risteilyistä olivat enimmäkseen negatiivisia, mutta osa oli kiinnostunut niistä ja 28 % heistä aikoo tulevaisuudessa varata risteilyn.