Markkinnointisuunnitelma- Ravintola Obelix Hyvinkään Terassi
Sallinen, Jenna (2021)
Sallinen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712015
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ravintola Obelix Hyvinkäälle. Obelix on à la carte ravintola Hyvinkään keskustassa. Työn tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma kesäkaudelle 2021 toimeksiantaja yrityksen terassille. Työn alatavoitteina oli luoda edellytyksiä myynnin edistämiselle, terassin tunnettavuuden- ja suosion lisäämiselle, markkinoinnin vuorovaikutuksen- ja tavoitettavuuden parantamiselle.
Työn tietoperusta käsittelee markkinointia, sen suunnittelua analyysien sekä kilpailukeinojen avulla. Työssä käytettiin analyyseina yritys-, PESTEL-, kilpailija- ja SWOT-analyysia. Lisäksi tietoperustassa käsitellään ravintoloiden markkinointiin vaikuttavaa lainsäädäntöä, kampanjoita sekä digitaalista markkinointia
Markkinointisuunnitelman suunnittelun perustana toimi analyysit yrityksen lähtötilanteesta ja toimintaan vaikuttavista tekijöistä. Analyysien ja toimeksiantajayrityksen liikeidean pohjalta luotiin monikanavainen markkinointisuunnitelma, jossa pyritään korostamaan toimeksiannon kohteen kilpailuetuja hyödyntäen 5P markkinointimixiä eli markkinoinnin kilpailukeinoja, jotka ovat paikka, hinnoittelu, markkinointiviestintä, henkilöstö ja tuote/palvelu. Markkinointisuunnitelmassa on hyödynnetty myös digitaalisen markkinoinnin trendejä sekä tutkitusti parhaimpia julkaisuajankohtia.
Markkinointisuunnitelmassa käytetään markkinointikanavina sisäistä markkinointia ja verkkomarkkinointialustoina yrityksen verkkosivuja sekä yrityksen sosiaalisen median alustoja, jotka ovat Facebook, Instagram ja WhatsApp. Markkinointisuunnitelma sisältää kalenterin, ohjenuoraksi sosiaalisessa mediassa julkaisemiseen. Lisäksi se sisältää ohjeet sisältöön ja verkkosivujen päivittämiseen, hakukoneoptimoinnin ja kesän kampanja-aikataulun.
Työn tietoperusta käsittelee markkinointia, sen suunnittelua analyysien sekä kilpailukeinojen avulla. Työssä käytettiin analyyseina yritys-, PESTEL-, kilpailija- ja SWOT-analyysia. Lisäksi tietoperustassa käsitellään ravintoloiden markkinointiin vaikuttavaa lainsäädäntöä, kampanjoita sekä digitaalista markkinointia
Markkinointisuunnitelman suunnittelun perustana toimi analyysit yrityksen lähtötilanteesta ja toimintaan vaikuttavista tekijöistä. Analyysien ja toimeksiantajayrityksen liikeidean pohjalta luotiin monikanavainen markkinointisuunnitelma, jossa pyritään korostamaan toimeksiannon kohteen kilpailuetuja hyödyntäen 5P markkinointimixiä eli markkinoinnin kilpailukeinoja, jotka ovat paikka, hinnoittelu, markkinointiviestintä, henkilöstö ja tuote/palvelu. Markkinointisuunnitelmassa on hyödynnetty myös digitaalisen markkinoinnin trendejä sekä tutkitusti parhaimpia julkaisuajankohtia.
Markkinointisuunnitelmassa käytetään markkinointikanavina sisäistä markkinointia ja verkkomarkkinointialustoina yrityksen verkkosivuja sekä yrityksen sosiaalisen median alustoja, jotka ovat Facebook, Instagram ja WhatsApp. Markkinointisuunnitelma sisältää kalenterin, ohjenuoraksi sosiaalisessa mediassa julkaisemiseen. Lisäksi se sisältää ohjeet sisältöön ja verkkosivujen päivittämiseen, hakukoneoptimoinnin ja kesän kampanja-aikataulun.