Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus nuorten kosmetiikan ostopäätöksiin
Singh, Simrajit (2021)
Singh, Simrajit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712016
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka paljon erityisesti Instagramissa tapahtuva vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa nuorten kosmetiikan ostopäätösten teossa. Tämän tueksi kartoitettiin millaiset vaikuttajien julkaisut Instagramissa herättävät mielenkiintoa, minkä tyyppinen vaikuttaja ja vaikuttajayhteistyöt kiinnostavat juuri kohderyhmää sekä millainen on kohderyhmän kosmetiikan kuluttaja. Aihe valittiin sen ajankohtaisuuden, monipuolisuuden sekä omakohtaisen kiinnostuksen vuoksi.
Kohderyhmänä olivat Milleniaalit ja Z-sukupolvi eli nuoret aikuiset kohdistettuna noin 18–35-vuotiaat, jotka käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa sekä seuraavat vaikuttajia. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin sähköisenä kyselytutkimuksena, jonka kysymykset tukivat opinnäytetyön teoriaosuutta. Kyselytutkimusta jaettiin Instagramin ja Facebookin kautta tavoittaen kohderyhmän henkilöitä. Kyselytutkimus julkaistiin 22.1.2021 ja se sisälsi 13 monivalintakysymystä sekä 3 avointa kysymystä. Kyselytutkimukseen kertyi 137 vastausta.
Tutkimustulokset tukevat teoriaosuudessa esitettyjä väittämiä vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta ja vaikutuksesta erityisesti nuoriin ja tässä työssä keskitettynä heidän kosmetiikan ostopäätöksiin. Nuoret hakevat arvosteluja ja mielipiteitä kosmetiikkatuotteista ystäviltä sekä vaikuttajilta, jotka mielletään usein jopa ystävien tasolle. Instagram on alustana monipuolinen ja siellä seurataan vaikuttajia, erityisesti videosisältö herättää huomion ja vaikuttajien aitous sekä asiantuntemus tuotteista ovat arvokkaita tekijöitä kohderyhmälle. Tämä opinnäytetyön teoriaosuus ja tutkimustulokset antavat monipuolista tietoa muun muassa kosmetiikka yritysten sisältömarkkinoinnin tueksi sekä vaikuttajille tai aiheesta muuten kiinnostuneille.
Kohderyhmänä olivat Milleniaalit ja Z-sukupolvi eli nuoret aikuiset kohdistettuna noin 18–35-vuotiaat, jotka käyttävät aktiivisesti sosiaalista mediaa sekä seuraavat vaikuttajia. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin sähköisenä kyselytutkimuksena, jonka kysymykset tukivat opinnäytetyön teoriaosuutta. Kyselytutkimusta jaettiin Instagramin ja Facebookin kautta tavoittaen kohderyhmän henkilöitä. Kyselytutkimus julkaistiin 22.1.2021 ja se sisälsi 13 monivalintakysymystä sekä 3 avointa kysymystä. Kyselytutkimukseen kertyi 137 vastausta.
Tutkimustulokset tukevat teoriaosuudessa esitettyjä väittämiä vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta ja vaikutuksesta erityisesti nuoriin ja tässä työssä keskitettynä heidän kosmetiikan ostopäätöksiin. Nuoret hakevat arvosteluja ja mielipiteitä kosmetiikkatuotteista ystäviltä sekä vaikuttajilta, jotka mielletään usein jopa ystävien tasolle. Instagram on alustana monipuolinen ja siellä seurataan vaikuttajia, erityisesti videosisältö herättää huomion ja vaikuttajien aitous sekä asiantuntemus tuotteista ovat arvokkaita tekijöitä kohderyhmälle. Tämä opinnäytetyön teoriaosuus ja tutkimustulokset antavat monipuolista tietoa muun muassa kosmetiikka yritysten sisältömarkkinoinnin tueksi sekä vaikuttajille tai aiheesta muuten kiinnostuneille.