Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulukuraattorin kriisiopas : Opas kriisin kohdanneen oppilaan kohtaamiseen ja auttamiseen

Kallio, Meri (2021)

Avaa tiedosto
Meri_Kallio.pdf (343.5Kt)
Lataukset: 


Kallio, Meri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611574
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tehtävänä oli tuottaa kriisiopas koulukuraattorin käyttöön. Opinnäytetyön tilaajana oli Merikarvian kunnan koulukuraattori. Kriisiopas toimii käytännön apuvälineenä koulukuraattorille, joka voi työskennellä kriisin kohdanneen lapsen tai nuoren kanssa. Kriisioppaan oli tarkoitus olla helppolukuinen, käytännönläheinen ja heti valmis opas koulukuraattorin käyttöön.
Oppilashuolto edistää oppilaan hyvää oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia. Se tukee koulun arjen toimintaa ja kouluyhteisön hyvinvointia.
Koulukuraattorin tehtävänä on antaa sosiaalityön asiantuntijana oppilaalle koulunkäynnin tukea ja ohjausta. Työn tavoitteena on ehkäistä ja poistaa oppilaan kehitykseen liittyviä sosiaalisia ja psyykkisiä vaikeuksia sekä edistää oppimista, hyvinvointia ja sosiaalisia valmiuksia. Oppilasta tuetaan käyttäytymiseen, sosiaalisiin suhteisiin, tunne-elämään, perhetilanteeseen ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.
Lapset voivat joutua monella tavalla traumaattisen tapahtuman uhreiksi. Lapsi voi olla osallisena tapahtumassa, tai hänen omaisensa voi kuolla, loukkaantua tai vammautua.
Lapset eivät aina välttämättä saa tarvitsemaansa apua ja tukea, eivätkä pysty toipumaan järkyttävistä tapahtumista ilman pitkäaikaisvaikutuksia. On tärkeää tunnistaa lasten kohtaamat kriisit ja auttaa heitä mahdollisimman nopeasti. Lasten avun saaminen on vanhempien ja valta-asemassa olevien aikuisten vastuulla.
Akuutti, ennaltaehkäisyyn tähtäävä kriisityö traumaattisten tapahtumien jälkeen on aina yhteisöllistä työtä. Kriisityön tavoitteena on saada traumaattisen tapahtuman yhteisössä aiheuttamat reaktiot hallintaan. Traumatisoivia tapahtumia ei voida eliminoida, mutta niiden vaikutuksia voidaan lieventää tehokkaalla auttamisella. Traumatisoitunutta ja surevaa lasta pyritään auttamaan ehkäisevän mielenterveystyön näkökulmasta välttämään pitkäaikaista ja vakavaa mielenterveyden häiriötä. Kriisiauttamisessa pyritään yksilön selviytymisstrategioiden parantamiseen, resilienssin vahvistamiseen, psyykkisen epätasapainon ja tulevien häiriöiden ehkäisemiseen sekä häiriön hoitamiseen.
 
The purpose of my thesis was to produce a crisis guide for the use of a school curator. The client of the thesis was the school curator of the municipality of Merikarvia. The crisis guide serves as a practical tool for the school curator if working with children or with the young who have faced a crisis. The crisis guide was intended to be an easy-to-read, practical, and ready-to-use guide for the school curator.
Pupil care promotes the pupil's good learning, mental and physical health, and social well-being. It supports the daily activities of the school and the well-being of the school community.
The task of the school curator is to provide the student with support and guidance in schooling as an expert in social work. The aim of the work is to prevent and eliminate social and mental difficulties related to the student's development and to promote learning, well-being, and social skills. The student is supported in matters related to behaviour, social relationships, emotional life, family situation and leisure.
Children can fall victims to traumatic events in many ways. The child may be involved in an accident, or their relatives may die or be injured.
Children may not always get the help and support they need and will not be able to recover from shocking events without long-term effects. It is important to identify crises faced by children and help them as quickly as possible. Getting help for the children is the responsibility of parents and dominant adults.
Acute, preventive crisis work after traumatic events is always community work. The aim of crisis work is to control the reactions caused by a traumatic event in the community. Traumatic events cannot be eliminated, but their effects can be mitigated with effective help. The aim is to help traumatized and grieving children from the perspective of preventive mental health work to avoid long-term and severe mental disorders. Crisis assistance aims to improve individual's coping strategies, strengthen resilience, prevent mental imbalances and future disorders.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste