Nuorten kokemuksia "Vuorovaikutustaidot ja hyvinvointi työelämään siirryttäessä -kurssilta
Lehtinen, Mikko (2021)
Lehtinen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kerätä ja analysoida nuorten kokemuksia ja mielipiteitä” Vuorovaikutustaidot ja hyvinvointi työelämään siirryttäessä” -kurssilta. Tämä kurssi pilotoitiin WinNovassa, joka on monialainen ammatillinen oppilaitos länsirannikolla. Yleisesti Suomessa nuorten hyvinvointi on ollut laskemaan päin ja syrjäytymisen riski lisääntynyt. Tästä syystä WinNovassa päädyttiin kokeilumielessä suunnittelemaan tätä kurssia. Tutkimuksen tarkoituksena oli käyttää nuorten ajatuksia tältä kurssilta hyödyksi.
Tutkimustavaltaan opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kurssin päätteeksi järjestetyllä teemahaastattelulla. Haastateltavat olivat kurssille osallistuneita WinNovan IT-alan opiskelijoita.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin nuorten tarve saada lisää tietoa ja ohjausta työelämään siirtyessään. Nuoret olivat yleisesti tyytyväisiä kurssin antiin ja olisivat halunneet sitä työhön hakemisen ohella jopa enemmän. Kurssin kehityksen kohteiksi ilmaistiin kurssin ohjaajien suuri lukumäärä ja muun muassa työnhaun ohella cv:n täyttämisen harjoittelun puute. Tulevaisuuden kannalta kurssilla tulisi olla vain 1–2 pääohjaajaa ja vielä enemmän työelämään valmistelevia aktiviteetteja. The objective of this thesis was to gather and analyse the study group´s, which is in this research the participating youth on the course, experiences, and opinions from the “Interaction skills and well-being when transitioning to work” course. This course was piloted in WinNova, that is a multidisciplinary vocational school on the west coast. Generally, the well-being of the youth has been steadily decreasing and the risk of social exclusion has risen in Finland. The people in WinNova decided to try designing the course in question due to the aforementioned issues. The purpose of this study was to gain benefit from the young people´s thoughts.
This study is based on qualitative research and the study´s material was gathered from thematic interviews which were organized at the end of the course. The interviewees were WinNova´s information technology students who participated in the course.
The key findings among the results of the study were the youth´s need for further information and guidance as they proceed to enter a working life. The study group was, in general, happy with the course´s offerings and even further assistance was requested for applying to jobs. The main areas of improvement mentioned for the course were the large number of instructors and, for example, the lack of practising filling resumes while applying for jobs. To help develop the course, there should only be 1-2 main instructors in the future and an even more prominent focus on activities preparing the youth for the working life.
Tutkimustavaltaan opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kurssin päätteeksi järjestetyllä teemahaastattelulla. Haastateltavat olivat kurssille osallistuneita WinNovan IT-alan opiskelijoita.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin nuorten tarve saada lisää tietoa ja ohjausta työelämään siirtyessään. Nuoret olivat yleisesti tyytyväisiä kurssin antiin ja olisivat halunneet sitä työhön hakemisen ohella jopa enemmän. Kurssin kehityksen kohteiksi ilmaistiin kurssin ohjaajien suuri lukumäärä ja muun muassa työnhaun ohella cv:n täyttämisen harjoittelun puute. Tulevaisuuden kannalta kurssilla tulisi olla vain 1–2 pääohjaajaa ja vielä enemmän työelämään valmistelevia aktiviteetteja.
This study is based on qualitative research and the study´s material was gathered from thematic interviews which were organized at the end of the course. The interviewees were WinNova´s information technology students who participated in the course.
The key findings among the results of the study were the youth´s need for further information and guidance as they proceed to enter a working life. The study group was, in general, happy with the course´s offerings and even further assistance was requested for applying to jobs. The main areas of improvement mentioned for the course were the large number of instructors and, for example, the lack of practising filling resumes while applying for jobs. To help develop the course, there should only be 1-2 main instructors in the future and an even more prominent focus on activities preparing the youth for the working life.