Ohjelmoinnin opettaminen suomenkielisissä yläkouluissa
Kolu, Miika (2021)
Kolu, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812082
Tiivistelmä
Vuonna 2014 ohjelmointi lisättiin osaksi perusopetuksen opetussuunnitelmaa, minkä johdosta kaikille Suomen ala- ja yläkoululaisille alettiin opettamaan ohjelmoinnin perusteita. Opetussuunnitelmassa ei otettu kantaa siihen, miten ohjelmoinnin opetus tulisi käytännössä toteuttaa. Opetusministeriö oli antanut ohjelmoinnin opetuksesta suuntaa antavia kuvauksia ja yleisiä tavoitteita, mutta esimerkiksi opetuksen määrä ja opetettavat aihealueet oli jätetty opettajan itsensä päätettäväksi.
Opinnäytetyössäni tutkin tätä harmaata aluetta ja selvitin, miten ohjelmointia opetetaan suomenkielisissä yläkouluissa. Tutkimus oli toteutettu kyselylomakkeella, joka oli lähetetty yläkoulujen ohjelmoinnin opettajille. Kyselylomake oli lähetetty yhteensä 152:lle opettajalle ja kyselyyn kertyi 39 vastausta. Aineisto kerättiin vuoden 2020 talvella. Kyseessä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Kyselylomakkeen avulla olin selvittänyt opettajien ohjelmointitaitoja, suhtautumista opetukseen, opetusmenetelmiä ja opetuksen määrää. Tutkimuksessa oli myös selvitetty, onko koronapandemialla ollut vaikutusta opetukseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajien ohjelmointitaidot olivat hyvällä tasolla ja he suhtautuivat ohjelmoinnin opetukseen varsin positiivisesti. Opetuksen määrässä ilmeni suuria eroavaisuuksia, kuten myös käytettävissä opetusmenetelmissä.
Opinnäytetyössäni tutkin tätä harmaata aluetta ja selvitin, miten ohjelmointia opetetaan suomenkielisissä yläkouluissa. Tutkimus oli toteutettu kyselylomakkeella, joka oli lähetetty yläkoulujen ohjelmoinnin opettajille. Kyselylomake oli lähetetty yhteensä 152:lle opettajalle ja kyselyyn kertyi 39 vastausta. Aineisto kerättiin vuoden 2020 talvella. Kyseessä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Kyselylomakkeen avulla olin selvittänyt opettajien ohjelmointitaitoja, suhtautumista opetukseen, opetusmenetelmiä ja opetuksen määrää. Tutkimuksessa oli myös selvitetty, onko koronapandemialla ollut vaikutusta opetukseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajien ohjelmointitaidot olivat hyvällä tasolla ja he suhtautuivat ohjelmoinnin opetukseen varsin positiivisesti. Opetuksen määrässä ilmeni suuria eroavaisuuksia, kuten myös käytettävissä opetusmenetelmissä.