Ympäristökasvatusta ilmaisun ja liikunnan keinoin : Ympäristökasvatusprojekti Tervanpolttajan päiväkotiin
Alainen, Neea (2021)
Alainen, Neea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711945
Tiivistelmä
Projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tervanpolttajan päiväkodissa toteutettavaa ympäristökasvatusta. Opinnäytetyön lähtökohtina olivat päiväkodin tarve ympäristökasvatuksen toteuttamista tukevalle työvälineelle sekä opinnäytetyön tekijän kiinnostus ympäristökasvatusta kohtaan. Työn tilaajana toimi Kokkolan varhaiskasvatuspalvelut.
Opinnäytetyön päätehtävät olivat toiminnalliset interventiot, huoltajille suunnattu näyttely sekä Ympäristökasvatuksen ideakansio. Toiminnallisten interventioiden tavoitteena oli vahvistaa lasten luontosuhdetta ja antaa heille valmiuksia toimimaan vastuullisesti ympäristössä. Huoltajille suunnatun näyttelyn tavoitteena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen ja kodin yhteistyötä ja lisätä huoltajien osallisuutta. Ympäristökasvatuksen ideakansion tavoitteena oli luoda päiväkodin tarpeita vastaava työväline, jonka avulla myös tulevaisuudessa voidaan toteuttaa tavoitteellista ympäristökasvatusta.
Toiminnalliset interventiot toteutettiin syksyllä 2020 ja niihin osallistui kymmenen 5-vuotiasta lasta. Interventioissa lähestyttiin ympäristökasvatusta leikillisen liikunnan ja ilmaisun keinoin hyödyntäen luonnosta löytyviä elementtejä. Apuvälineinä käytettiin kuvitettuja kortteja jokamiehenoikeuksista sekä Syklin lajikortteja Suomessa esiintyvistä eläimistä, hyönteisistä, marjoista ja kasveista.
Opinnäytetyön keskeisenä tietoperustana hyödynnettiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018), Joy A. Palmerin (1998) ympäristökasvatuksen puumallia sekä ympäristösuhteen syntymistä ja sen merkitystä muun muassa Chawlan ja Flandersin (2007) mukaan.
Opinnäytetyön päätehtävät olivat toiminnalliset interventiot, huoltajille suunnattu näyttely sekä Ympäristökasvatuksen ideakansio. Toiminnallisten interventioiden tavoitteena oli vahvistaa lasten luontosuhdetta ja antaa heille valmiuksia toimimaan vastuullisesti ympäristössä. Huoltajille suunnatun näyttelyn tavoitteena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen ja kodin yhteistyötä ja lisätä huoltajien osallisuutta. Ympäristökasvatuksen ideakansion tavoitteena oli luoda päiväkodin tarpeita vastaava työväline, jonka avulla myös tulevaisuudessa voidaan toteuttaa tavoitteellista ympäristökasvatusta.
Toiminnalliset interventiot toteutettiin syksyllä 2020 ja niihin osallistui kymmenen 5-vuotiasta lasta. Interventioissa lähestyttiin ympäristökasvatusta leikillisen liikunnan ja ilmaisun keinoin hyödyntäen luonnosta löytyviä elementtejä. Apuvälineinä käytettiin kuvitettuja kortteja jokamiehenoikeuksista sekä Syklin lajikortteja Suomessa esiintyvistä eläimistä, hyönteisistä, marjoista ja kasveista.
Opinnäytetyön keskeisenä tietoperustana hyödynnettiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018), Joy A. Palmerin (1998) ympäristökasvatuksen puumallia sekä ympäristösuhteen syntymistä ja sen merkitystä muun muassa Chawlan ja Flandersin (2007) mukaan.