ISBAR-raportointi akuuttihoitotyössä : Simulaatiokoulutus ensihoitohenkilöstölle
Friman, Chatarina; Kaunisto, Kirsi (2021)
Friman, Chatarina
Kaunisto, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711944
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutuspäivä ja simulaatioharjoitus SML Medical Oy:lle ISBAR-mallin käytöstä. Työn tilaaja tuottaa sairaankuljetuspalveluita Pirkanmaan, Keski-Suomen sekä Etelä-Pohjanmaan alueella. Koulutuspäivän ja simulaatioharjoituksen tavoitteena oli kehittää tilaajan henkilöstön jo aiempaa osaamista ISBAR-mallin käytöstä.
Opinnäytetyön oli toiminnallinen ja sen tietoperustaan kerättiin tutkittua sekä näyttöön perustuvaa tietoa. Tiedonhakua toteutettiin manuaalisesti sekä luotettavia digitaalisia hakukoneita käyttäen. ISBAR on strukturoitu raportointimalli, jonka tarkoituksena on parantaa kommunikoinnin laatua ja siten potilasturvallisuutta.
Koulutuksessa ja simulaatioharjoituksissa keskityttiin hoitohenkilöstön väliseen kommunikointiin sekä raportointiin ISBAR-mallin mukaan kiireellisissä potilastilanteissa.
Simulaatioharjoituksen tulokset tukivat tutkittuun tietoon perustuneita johtopäätöksiä kommunikoinnin merkityksestä hoitotilanteissa. Simulaatioharjoitukseen luotiin turvallinen oppimisympäristö harjoitella ja se kehitti osallistujien kykyä kommunikoida haastavissa tilanteissa.
Opinnäytetyön oli toiminnallinen ja sen tietoperustaan kerättiin tutkittua sekä näyttöön perustuvaa tietoa. Tiedonhakua toteutettiin manuaalisesti sekä luotettavia digitaalisia hakukoneita käyttäen. ISBAR on strukturoitu raportointimalli, jonka tarkoituksena on parantaa kommunikoinnin laatua ja siten potilasturvallisuutta.
Koulutuksessa ja simulaatioharjoituksissa keskityttiin hoitohenkilöstön väliseen kommunikointiin sekä raportointiin ISBAR-mallin mukaan kiireellisissä potilastilanteissa.
Simulaatioharjoituksen tulokset tukivat tutkittuun tietoon perustuneita johtopäätöksiä kommunikoinnin merkityksestä hoitotilanteissa. Simulaatioharjoitukseen luotiin turvallinen oppimisympäristö harjoitella ja se kehitti osallistujien kykyä kommunikoida haastavissa tilanteissa.