Vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuus Suomessa
Maunula, Jesse; Mild, Camilla (2021)
Maunula, Jesse
Mild, Camilla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711865
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, koetaanko vaikuttajamarkkinointi kannattavaksi Suomessa yrityksien ja vaikuttajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, kun taas vaikuttajamarkkinointiin perehdyttiin yksityiskohtaisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka avulla pyrittiin selvittämään vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuutta. Tutkimus toteutettiin keväällä 2021 Webropol-ohjelmalla, jossa luotiin kaksi erillistä kyselyä, toinen vaikuttajille ja toinen yrityksille. Vastaukset kerättiin henkilökohtaisilla kyselylinkeillä, jotka lähetettiin sähköpostitse. Muutamia vastauksia saatiin myös julkisen kyselylinkin kautta.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että niin yritykset kuin vaikuttajatkin kokevat vaikuttajamarkkinoinnin kannattavaksi Suomessa. Tutkimuksessa selvisi myös, että yrityksille tärkein kannattavuuden mittari vaikuttajamarkkinoinnissa oli saatu näkyvyys, kun taas vaikuttajat pitivät tärkeimpänä mittarina saadun palkkion arvoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka avulla pyrittiin selvittämään vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuutta. Tutkimus toteutettiin keväällä 2021 Webropol-ohjelmalla, jossa luotiin kaksi erillistä kyselyä, toinen vaikuttajille ja toinen yrityksille. Vastaukset kerättiin henkilökohtaisilla kyselylinkeillä, jotka lähetettiin sähköpostitse. Muutamia vastauksia saatiin myös julkisen kyselylinkin kautta.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että niin yritykset kuin vaikuttajatkin kokevat vaikuttajamarkkinoinnin kannattavaksi Suomessa. Tutkimuksessa selvisi myös, että yrityksille tärkein kannattavuuden mittari vaikuttajamarkkinoinnissa oli saatu näkyvyys, kun taas vaikuttajat pitivät tärkeimpänä mittarina saadun palkkion arvoa.