Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Raitiotieradan anturointi radan kunnossapidon välineenä
Tamminen, Vesa (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tamminen, Vesa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia raitiotieradan anturoinnin vaikutuksia radan kunnossapitoon ja selvittää sen eri mahdollisuuksia kehittää nykyisiä kunnossapidon työskentelymetodeja. Opinnäytetyö tehtiin HKL:n toimeksiannosta osana iTrack-projektia.
Alussa selvennetään raitiotieradan kunnossapidon nykytilannetta ja sitä, miten raitioteitä huolletaan tällä hetkellä. Tämän jälkeen kerrotaan iTrack-projektin tavoitteista sekä projektiin osaan ottaneista tahoista. Seuraavaksi työssä tutustutaan Helsingissä sekä Ranskan Yutzissa toteutettuihin pilotointeihin sekä projektin eri työvaiheisiin suunnittelusta asennustöihin ja näihin vaiheisiin vaadittaviin laitteistoihin. Lopussa perehdytään tuloksiin sekä laitteiden tuomiin hyötyihin kunnossapidon välineenä.
Lähtöaineistona käytettiin työn tilaajalta Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) sekä iTrack-projektissa mukana olleilta Forum Virium Helsinki (FVH) sekä ranskalaiselta Institut de Soudure (ISA) saatuja aineistoja. Olin myös itse konkreettisesti läsnä Helsingin kohteissa dokumentoimassa sekä raportoimassa tapahtumista. Osallistuin myös asennustöihin.
Projektin tulosten perusteella voidaan todeta, että tärkein anti tästä tilaajalle oli saada uutta kokemusta ja tietoa tämänkaltaisesta vaihtoehdosta raitiotieverkoston kunnonseurantaan. Tämän projektin pohjalta ultraääniteknologia tässä muodossa ei ollut vielä valmis suoraan käyttöönottoon raitioteille, mutta iTrack-projektin myötä HKL otti askeleen kohti tulevaisuutta, jolloin tällaista teknologiaa varmasti hyödynnetään monessa eri tarkoituksessa. The purpose of this thesis was to study the effects of tram track sensing on track maintenance and to find out its different possibilities to develop current maintenance working methods. The thesis was commissioned by HKL as part of the iTrack project.
At the beginning clarifies the current state of tramway maintenance and how tramways are currently maintained are examined. After that, the goals of the iTrack project are detailed as well as the parties involved in the project will be described. Next, the work introduces the pilots carried out in Helsinki, Finland and Yutz, France as well as the various stages of the project, from design to installation work and the equipment required for these stages. At the end, the results and the benefits of the equipment as a tool for maintenance are examined.
The starting material, I used the materials received from the commissioner, the City of Helsinki Transport Authority (HKL) and the Forum Virium Helsinki (FVH) and the French Institut de Soudure (ISA), which were involved in the iTrack project. I was also concretely present at the Helsinki sites to document and report on events. I also participated in the installation work.
Based on the results of the project, it can be stated that the most important contribution to this client was to gain new experience and information from such an option for tramline condition monitoring. On the basis of this project, ultrasonic technology in this form was not yet ready for direct deployment on trams, but with the iTrack project, HKL took a step towards the future, where such technology will certainly be used for many different purposes.
Alussa selvennetään raitiotieradan kunnossapidon nykytilannetta ja sitä, miten raitioteitä huolletaan tällä hetkellä. Tämän jälkeen kerrotaan iTrack-projektin tavoitteista sekä projektiin osaan ottaneista tahoista. Seuraavaksi työssä tutustutaan Helsingissä sekä Ranskan Yutzissa toteutettuihin pilotointeihin sekä projektin eri työvaiheisiin suunnittelusta asennustöihin ja näihin vaiheisiin vaadittaviin laitteistoihin. Lopussa perehdytään tuloksiin sekä laitteiden tuomiin hyötyihin kunnossapidon välineenä.
Lähtöaineistona käytettiin työn tilaajalta Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) sekä iTrack-projektissa mukana olleilta Forum Virium Helsinki (FVH) sekä ranskalaiselta Institut de Soudure (ISA) saatuja aineistoja. Olin myös itse konkreettisesti läsnä Helsingin kohteissa dokumentoimassa sekä raportoimassa tapahtumista. Osallistuin myös asennustöihin.
Projektin tulosten perusteella voidaan todeta, että tärkein anti tästä tilaajalle oli saada uutta kokemusta ja tietoa tämänkaltaisesta vaihtoehdosta raitiotieverkoston kunnonseurantaan. Tämän projektin pohjalta ultraääniteknologia tässä muodossa ei ollut vielä valmis suoraan käyttöönottoon raitioteille, mutta iTrack-projektin myötä HKL otti askeleen kohti tulevaisuutta, jolloin tällaista teknologiaa varmasti hyödynnetään monessa eri tarkoituksessa.
At the beginning clarifies the current state of tramway maintenance and how tramways are currently maintained are examined. After that, the goals of the iTrack project are detailed as well as the parties involved in the project will be described. Next, the work introduces the pilots carried out in Helsinki, Finland and Yutz, France as well as the various stages of the project, from design to installation work and the equipment required for these stages. At the end, the results and the benefits of the equipment as a tool for maintenance are examined.
The starting material, I used the materials received from the commissioner, the City of Helsinki Transport Authority (HKL) and the Forum Virium Helsinki (FVH) and the French Institut de Soudure (ISA), which were involved in the iTrack project. I was also concretely present at the Helsinki sites to document and report on events. I also participated in the installation work.
Based on the results of the project, it can be stated that the most important contribution to this client was to gain new experience and information from such an option for tramline condition monitoring. On the basis of this project, ultrasonic technology in this form was not yet ready for direct deployment on trams, but with the iTrack project, HKL took a step towards the future, where such technology will certainly be used for many different purposes.