Varhaiskasvattaja lapsen itsesäätelyn tukena : tunnetaitomateriaali lapsen itsesäätelyn ja varhaiskasvattajan vuorovaikutuksen tukemiseksi
Karlsson, Veera (2021)
Karlsson, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711919
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli parantaa varhaiskasvattajan ja lasten välistä vuorovaikututusta niin, että se tukee parhaiten lapsen itsesäätelyn kehittymistä. Tavoitteena oli kehittää tunnetaitomateriaali, joka auttaa varhaiskasvattajaa kiinnittämään huomiota omiin vuorovaikutustaitoihinsa, ja joka tukee lasten itsesäätelyn kehittymistä. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi päiväkoti, jossa oli kolme ryhmää. Kehittämistyö toteutettiin päiväkodissa yhden lukuvuoden aikana. Tämä kehittämistyö kohdistui yhteen ryhmään, jossa oli 3–6-vuotiaita lapsia. Ryhmässä työskenteli kolme varhaiskasvattajaa.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen itsesäätelyn kehittymisen teorioista sekä kasvattajan vuorovaikutuksen merkityksestä varhaislapsuudessa. Tunnetaitomateriaalin pohjana toimivat tutkimukset lapsen itsesäätelytaitoja tukevasta toiminnasta. Kehittämistyön menetelminä käytettiin muun muassa dialogista keskustelua sekä kokeilevaa toimintaa. Palautetta tunnetaitomateriaalista kerättiin sekä varhaiskasvattajilta että kokeilevaan toimintaan osallistuneilta lapsilta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi tunnetaitomateriaali. Materiaali sisältää kuusi tunnetaitotuokiota 3–6-vuotiaille lapsille. Tunnetaitomateriaali sisältää muun muassa tarkkaavaisuuden kohdentamista, pysähtymistä ja harkintaa harjoittavia tehtäviä. Tunnetaitomateriaali sisältää myös varhaiskasvattajan vuorovaikutuksen itsearviointilomakkeen sekä kasvatuskeskustelurungon varhaiskasvattajan ja lapsen välisten kasvatuskeskusteluiden tueksi.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen itsesäätelyn kehittymisen teorioista sekä kasvattajan vuorovaikutuksen merkityksestä varhaislapsuudessa. Tunnetaitomateriaalin pohjana toimivat tutkimukset lapsen itsesäätelytaitoja tukevasta toiminnasta. Kehittämistyön menetelminä käytettiin muun muassa dialogista keskustelua sekä kokeilevaa toimintaa. Palautetta tunnetaitomateriaalista kerättiin sekä varhaiskasvattajilta että kokeilevaan toimintaan osallistuneilta lapsilta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi tunnetaitomateriaali. Materiaali sisältää kuusi tunnetaitotuokiota 3–6-vuotiaille lapsille. Tunnetaitomateriaali sisältää muun muassa tarkkaavaisuuden kohdentamista, pysähtymistä ja harkintaa harjoittavia tehtäviä. Tunnetaitomateriaali sisältää myös varhaiskasvattajan vuorovaikutuksen itsearviointilomakkeen sekä kasvatuskeskustelurungon varhaiskasvattajan ja lapsen välisten kasvatuskeskusteluiden tueksi.