Kestävä kehitys varhaiskasvatuksessa : Pikku Keke-Ketun tehtäväkortit
Bergkvist, Lotta; Salovaara, Iida-Maija (2021)
Bergkvist, Lotta
Salovaara, Iida-Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711874
Tiivistelmä
Opinnäytetyö esittelee kestävään kehitykseen liittyvää työvälinettä, joka on suunnattu varhaiskasvatuksen ympäristössä hyödynnettäväksi. Opinnäytetyön on tarkoitus toimia työvälineenä, joka selkeyttää kestävän kehityksen periaatteiden opettamista lapsille sekä tukisi lasten osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on valmistunut perehtymällä kestävän kehityksen kasvatusta sekä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusta esitteleviin kirjoihin. Tutkimme myös aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä. Huomattavaa on, että kestävä kehitys on aiheena varsin laaja ja opinnäytetyö käsitteleekin tätä aihetta kattavalla ja monipuolisella tavalla, kuitenkin erityisesti varhaiskasvatuksen kannalta olennaisimpiin asioihin rajautuen. Teoriaa aiheesta löytyi monipuolisesti, mutta etenkin kestävän kehityksen aiheen laajuuden vuoksi oli haasteellista suunnitella kehittämistyö siten, että kestävää kehitystä käsittelevästä työvälineestä tulisi mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä sen ollessa samalla kuitenkin laajasti kestävää kehitystä käsittelevä.
Opinnäytetyöhön on koottu kehittämistyön prosessiin liittyvät ideoinnin, suunnittelun, jalkauttamisen sekä sen tuotosten toteuttamisen vaiheet, että myös tuotoksen arviointia ja oman työskentelymme ja osaamisemme arviointia. Kehittämistyön prosessiin liittyvien eri vaiheiden kuvausten lisäksi opinnäytetyömme koostuu olennaisesti myös kussakin vaiheessa toteutetusta reflektoinnista ja pohdinnasta, jota harjoitimme koko prosessin ajan. Työhön on myös koottu liitteeksi tuotoksemme eli kestävän kehityksen työväline sekä opas sen käyttöä varten.
Tuloksena on käytännön työväline eli Pikku Keke-ketun tehtäväkortit ja opas sen käyttöä varten, joita voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa kestävän kehityksen periaatteita lapsille opetettaessa. Työvälinettä voi hyödyntää sellaisenaan tai omalle ryhmälle sopivaksi muokattuna.
Opinnäytetyö on valmistunut perehtymällä kestävän kehityksen kasvatusta sekä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusta esitteleviin kirjoihin. Tutkimme myös aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä. Huomattavaa on, että kestävä kehitys on aiheena varsin laaja ja opinnäytetyö käsitteleekin tätä aihetta kattavalla ja monipuolisella tavalla, kuitenkin erityisesti varhaiskasvatuksen kannalta olennaisimpiin asioihin rajautuen. Teoriaa aiheesta löytyi monipuolisesti, mutta etenkin kestävän kehityksen aiheen laajuuden vuoksi oli haasteellista suunnitella kehittämistyö siten, että kestävää kehitystä käsittelevästä työvälineestä tulisi mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä sen ollessa samalla kuitenkin laajasti kestävää kehitystä käsittelevä.
Opinnäytetyöhön on koottu kehittämistyön prosessiin liittyvät ideoinnin, suunnittelun, jalkauttamisen sekä sen tuotosten toteuttamisen vaiheet, että myös tuotoksen arviointia ja oman työskentelymme ja osaamisemme arviointia. Kehittämistyön prosessiin liittyvien eri vaiheiden kuvausten lisäksi opinnäytetyömme koostuu olennaisesti myös kussakin vaiheessa toteutetusta reflektoinnista ja pohdinnasta, jota harjoitimme koko prosessin ajan. Työhön on myös koottu liitteeksi tuotoksemme eli kestävän kehityksen työväline sekä opas sen käyttöä varten.
Tuloksena on käytännön työväline eli Pikku Keke-ketun tehtäväkortit ja opas sen käyttöä varten, joita voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa kestävän kehityksen periaatteita lapsille opetettaessa. Työvälinettä voi hyödyntää sellaisenaan tai omalle ryhmälle sopivaksi muokattuna.