Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma koulutus.fi:lle
Salminen, Satu (2021)
Lataukset:
Salminen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812127
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Educations Media Groupille. Opinnäytetyön produktina toteutettiin sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Suunnitelma tehtiin koulutus.fi:lle, joka on osa Educations Media Groupin konsernia. Koulutus.fi tarjoaa kävijöilleen työelämänkoulutuksia ja sen asiakkaita ovat koulutusta tarjoavat tahot, kuten ammattikorkeakoulut ja muut oppilaitokset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma, jonka avulla olisi mahdollista tehostaa koulutus.fi:n toimintaa sen omissa sosiaalisen median kanavissa. Toiminnan seurauksena tavoitteena oli saada kanaville lisää konversioita, eli seuraajia ja tykkäyksiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään kaikkiaan neljää eri aihetta – markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia, sisältömarkkinointisuunnitelman eri malleja, sekä asiakasymmärrystä. Sisältömarkkinointisuunnitelman malleista perehdyttiin seuraaviin: REAN, LLTA ja SOSTAC. Produktin toteuttamiseen malleista valittiin SOSTAC, sen monipuolisuutensa vuoksi.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitui vertailuanalyysi, toimeksiantajan haastattelu, sekä nykytila-analyysi. Vertailuanalyysiin valikoituivat Työväenopisto ja Professio. Vertailuanalyysin avulla kerättiin kehitysmetodeja koulutus.fi:n omia sosiaalisen median kanavia varten. Toimeksiantajan haastattelun avulla pystyttiin hahmottamaan sisältömarkkinointisuunnitelman tavoitteet ja toiveet mahdollisimman hyvin. Nykytila-analyysi mahdollisti koulutus.fi:n kehityskohteiden havainnoimisen.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksellisen työn myötä oli mahdollista toteuttaa itse produkti. Produktina syntyi sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma, joka sisältää ohjeita ja konkreettisia sisältöideoita koulutus.fi:n sosiaalisen median kanaville. Produktin avulla on mahdollista nostattaa koulutus.fi:n kanavien seuraaja- ja tykkäysmääriä.
Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2021 ja saatiin päätökseen toukouussa 2021. Työ toteutettiin tiukalla aikataululla, opinnäytetyön tekijän suorittaessa samaan aikaan työharjoittelua toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyö oli tekijälleen antoisin ja opettavaisin koulutyö, jonka myötä hän oppi sisältömarkkinointisuunnitelman rakenteen ja toteuttamisen alusta loppuun. Työn lopputuloksena toimeksiantaja sai valmiin sisältömarkkinointisuunnitelman, jonka avulla on mahdollista kehittää koulutus.fi:n sosiaalisen median sisältöjä ja saada sitä kautta kanaville paljon uusia konversioita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma, jonka avulla olisi mahdollista tehostaa koulutus.fi:n toimintaa sen omissa sosiaalisen median kanavissa. Toiminnan seurauksena tavoitteena oli saada kanaville lisää konversioita, eli seuraajia ja tykkäyksiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään kaikkiaan neljää eri aihetta – markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia, sisältömarkkinointisuunnitelman eri malleja, sekä asiakasymmärrystä. Sisältömarkkinointisuunnitelman malleista perehdyttiin seuraaviin: REAN, LLTA ja SOSTAC. Produktin toteuttamiseen malleista valittiin SOSTAC, sen monipuolisuutensa vuoksi.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitui vertailuanalyysi, toimeksiantajan haastattelu, sekä nykytila-analyysi. Vertailuanalyysiin valikoituivat Työväenopisto ja Professio. Vertailuanalyysin avulla kerättiin kehitysmetodeja koulutus.fi:n omia sosiaalisen median kanavia varten. Toimeksiantajan haastattelun avulla pystyttiin hahmottamaan sisältömarkkinointisuunnitelman tavoitteet ja toiveet mahdollisimman hyvin. Nykytila-analyysi mahdollisti koulutus.fi:n kehityskohteiden havainnoimisen.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksellisen työn myötä oli mahdollista toteuttaa itse produkti. Produktina syntyi sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma, joka sisältää ohjeita ja konkreettisia sisältöideoita koulutus.fi:n sosiaalisen median kanaville. Produktin avulla on mahdollista nostattaa koulutus.fi:n kanavien seuraaja- ja tykkäysmääriä.
Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2021 ja saatiin päätökseen toukouussa 2021. Työ toteutettiin tiukalla aikataululla, opinnäytetyön tekijän suorittaessa samaan aikaan työharjoittelua toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyö oli tekijälleen antoisin ja opettavaisin koulutyö, jonka myötä hän oppi sisältömarkkinointisuunnitelman rakenteen ja toteuttamisen alusta loppuun. Työn lopputuloksena toimeksiantaja sai valmiin sisältömarkkinointisuunnitelman, jonka avulla on mahdollista kehittää koulutus.fi:n sosiaalisen median sisältöjä ja saada sitä kautta kanaville paljon uusia konversioita.