Sosiaalisen median hyödyntäminen jalkapallojoukkueiden markkinoinnin työkaluna
Jeng, Biran (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jeng, Biran
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten jalkapallojoukkueet käyttävät sosiaalista mediaa markkinoinnissa. Tarkoituksena on selvittää, mitä joukkueet markkinoivat sosiaalisessa mediassa ja mitkä ovat käytetyimmät kanavat markkinoinnissa. Tutkimuskohteina on kolme suomalaista, kansallisen tason, miesten joukkuetta.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään digimarkkinointia sekä sosiaalista mediaa kokonaisuutena. Digimarkkinoinnin osalta läpikäydään sen hyötyjä ja haittoja sekä minkälaisia työkaluja sen parista löytyy markkinoinnissa käytettäväksi. Sosiaalisen median puolelta esitellään, miten luoda toimiva markkinointistrategia, sosiaalisen median palveluita ja niiden käyttöä Suomessa sekä miten mitata onko markkinoinnissa onnistuttu halutulla tavalla.
Tutkimuksessa aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin tutkimuskohteiden sosiaalisen median käyttäjätileiltä kevään 2021 aikana. Ennalta valitut sosiaalisen median palvelut olivat Facebook, Instagram ja Twitter.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään digimarkkinointia sekä sosiaalista mediaa kokonaisuutena. Digimarkkinoinnin osalta läpikäydään sen hyötyjä ja haittoja sekä minkälaisia työkaluja sen parista löytyy markkinoinnissa käytettäväksi. Sosiaalisen median puolelta esitellään, miten luoda toimiva markkinointistrategia, sosiaalisen median palveluita ja niiden käyttöä Suomessa sekä miten mitata onko markkinoinnissa onnistuttu halutulla tavalla.
Tutkimuksessa aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysillä. Aineisto kerättiin tutkimuskohteiden sosiaalisen median käyttäjätileiltä kevään 2021 aikana. Ennalta valitut sosiaalisen median palvelut olivat Facebook, Instagram ja Twitter.