Unga manliga konsumenters uppfattningar om kosmetikmarknadsföring
Kojo, Ida (2021)
Lataukset:
Kojo, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711888
Tiivistelmä
Denna studie behandlar forskningsfrågan hur manliga konsumenter uppfattar kosmetikmarknadsföring för män. I dagens läge, är det allt svårare att bryta sig in i kosmetikaindustrin och konkurrensen är hård och därför är det viktigt att bygga en heltäckande marknadsföringsstrategi för kosmetik och skönhetsprodukter, även för män. Men är det fortfarande en tabu? Syftet med denna undersökning är att få en helhetsbild över hur unga manliga konsumenter uppfattar marknadsföringen av kosmetika för män med hjälp av en kvalitativ undersökning. Undersökningen är utförd med hjälp av aktuell litteratur och intervjuer för att få en bättre uppfattning om respondenternas egna erfarenheter, åsikter och känslor. Teorin behandlar marknadsföring i allmänhet, social media- och influencermarknadsföring, könmarknadsföring, kosmetikmarknadsföring samt kosmetika för män. I empiriska delen intervjuades sju finlandssvenska män i åldern 25–35. Respondenterna berättade allmänt om deras erfarenheter, åsikter och känslor om kosmetik och kosmetikmarknadsföring inriktat för män. Det diskuterades även åsikter och känslor av konkreta kosmetik reklamer. Resultaten visade att det är väldigt viktigt att utföra en välplanerad marknadsföringsstrategi för att lyckas bryta sig in i kosmetikamarknaden.