Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Genren käsite työkaluna valokuvien tuotannossa ja vastaanotossa

Wendelius, Linda (2021)

 
Avaa tiedosto
Wendelius_Linda.pdf (2.273Mt)
Lataukset: 


Wendelius, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812192
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa opinnäytetyössä tutkin valokuvaa ja genreä. Pääkysymyksenä on, millä tavoin genreä on mahdollista käyttää työkaluna valokuvien tuotannossa ja vastaanotossa. Metodina on kirjallisuuskatsaus sekä lähdekirjallisuudesta valittujen tutkimuksellisten lähestymistapojen soveltaminen produktio-osan lajityyppipohdintaan. Genreä ja lajityyppiä käytän toistensa synonyymeina.

Produktio-osassa valokuvasin Helsingin seudulla poikkeuksellista joulukuuta 2020 ja taitoin valituista hetkistä digitaalisen julkaisun ”Joulukuu”. Julkaisu on opinnäytteen liitteenä.

Genren käsitteen avulla on mahdollista tutkia tuotantoa, tuotetta ja vastaanottoa. Valitsin lähdekirjallisuudesta neljä erilaista tutkimuksellista lähestymistapaa, joita sovelsin produktiooni. Eteen nousi kysymyksiä esimerkiksi etiikasta, representaatiosta ja vallan käytöstä. Luokittelin produktioni katuvalokuvan genreen taiteellisella ilmaisulla. Se on myös valokuvakertomus. Teoksen voisi siis mieltää myös hybridiksi. Tärkeäksi ei kuitenkaan varsinaisesti noussut itse määritelmä, vaan ne kysymykset, joita lajityypin pohtimisesta heräsi.

Tarkoituksena oli myös syventää ymmärrystä valokuvista, ja sitä kautta myös kuvallisuudesta ja visuaalisesta kulttuurista. Valokuvien genrejä on tutkittu vielä vähän. Genren käsitettä käytetään valokuvien yhteydessä, mutta sitä harvoin eksplikoidaan. Eri genreillä on erilaisia funktioita. Valokuva on genreliukas, eli vaikka se usein tuotetaan jonkin lajityypin edustajaksi, yksinään se ei ole lajityyppiin sidottu. Genre ei ole tiukkarajainen raami, vaan muuttuva, dynaaminen ja moniarvoinen, hybrideiksikin muuntuva käsite.

Lopputulokseni on, että yhdessä muiden valokuvan tulkintamenetelmien kanssa genren käsite on työkalupakissa hyvin hyödyllinen. Genre on aina viestintää, ja jo lajityypin tunnistamisen voidaan katsoa olevan viestinnällinen teko. Se on myös osa medialukutaitoa. Koska valokuvien genrejä on tutkittu vielä vähän, tarjoaa aihe paljon jatkotutkimusmahdollisuuksia.
 
In this written thesis, I study photography and genre. The main question is how the genre can be used as a tool in the production and reception of photographs. The method is a literature review and the application of research approaches selected from the source literature to the genre type consideration of the production part.

In the production part, I photographed an exceptional December 2020 in the Helsinki region and made a digital publication “Joulukuu” (December) from the selected moments. The publication is attached to the thesis.

The concept of genre makes it possible to study production, product and reception. From the source literature I chose four different research approaches that I applied to my production. Issues such as ethics, representation, and use of power arose. I categorized my production in the genre of street photography, including features of the genre of art photography. It is also a photographic narrative. The work could also be perceived of as a hybrid. However, it was not the definition itself that became important, but the questions that arose about considering the type of genres.
The aim was also to deepen the understanding of photography, and through it also of visual culture. The genres of photographs have been little studied. The concept of genre is used in with photography, but it is rarely explained. Different genres have different functions. A photograph is “genre-slippery”, i.e., although it is often produced as representative of a genre, it is not bound to the genre alone. Genre is not a strictly defined framework, but a mutable, dynamic and polyvalent concept that can also be transformed into hybrids.

My end result is that, along with other methods of photo interpretation, the concept of genre is very useful in a toolkit. Genre is always communication, and the identification of a genre can already be considered a communicative act. It is also part of media literacy. As little research has been done on the genres of photographs, the topic offers many opportunities for further research.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste