Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähiluonto päiväkodin oppimisympäristönä : tehtäväkortit pedagogisen toiminnan tueksi

Välimäki, Eveliina; Äijö, Paula (2021)

 
Avaa tiedosto
Lähiluonto päiväkodin oppimisympäristönä (2.127Mt)
Lataukset: 


Välimäki, Eveliina
Äijö, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912444
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyöraportissa kuvataan tammikuussa 2020 aloitettua kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli helpottaa ympäristöön ja luontoon liittyvän pedagogisen toiminnan sisällyttämistä luontopäiväkodin arkeen. Toimeksiantajana oli Mynämäessä sijaitseva luontopäiväkoti Norlandia Laine. Kehittämistyö tuli päätökseensä keväällä 2021.

Norlandia Laineen toiveena oli päiväkodin arkikäyttöön soveltuva, helposti käyttöön otettava ja selkeä työväline mm. metsäretkillä hyödynnettäväksi. Pedagogisiksi toimintakorteiksi muotoutuneen tuotoksen keskeisiä teemoja ovat luontoon tutustuminen, ympäristökasvatus sekä kestävä kehitys.
Raportti alkaa teoriaosuudella, joka käsittelee varhaiskasvatusta ja sen tavoitteita, pedagogista toimintaa sekä lasten osallisuuden merkitystä. Tämän lisäksi tarkastellaan ympäristökasvatusta, erilaisten ympäristöjen, fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan merkityksiä lapsen kehitykselle sekä kestävää kehitystä varhaiskasvatuksessa. Toimintakorttikokonaisuus liitteineen löytyy raportin liiteosiosta.

Myöhemmissä luvuissa käsitellään kehittämistyön lähtökohtia ja tavoitteita sekä kuvataan tarkemmin käytettyjä kehittämismenetelmiä, joita olivat dialoginen keskustelu, kokeileva toiminta sekä palautekysely. Lisäksi raportissa esitellään kehittämistyön tuotos eli pedagogiset toimintakortit sekä arvioidaan tuotosta, kehittämistyöprosessia kokonaisuutena sekä kehittämistyön jatkomahdollisuuksia.

Kehittämistyön tuotoksena syntyneet pedagogiset toimintakortit perustuvat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2018 määriteltyihin oppimisen alueisiin. Toiminta on monipuolista ja helposti sovellettavaa eri ikäisten ja eri kehitysvaiheissa olevien lasten tarpeita vastaavaksi. Toimintakortit ja niiden liitteet käyttöohjeineen on toimitettu toimeksiantajalle sähköisessä muodossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste