Huomaa minut! -menetelmän mahdollisuudet perheiden kohtaamispaikan kehittämisessä
Nieminen, Eveliina (2021)
Nieminen, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912421
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Huomaa minut! menetelmää voidaan hyödyntää perhekeskuksen avoimen kohtaamispaikan arvioinnissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, saadaanko Huomaa minut! menetelmällä sellaisia palautteita, joiden avulla voidaan kehittää perheiden kohtaamispaikan toimintaa. Tutkimustyön teoriaosuudessa selvitettiin osallisuuden ja mentalisaation teoreettista taustaa sekä Suomen perhekeskustoimintaa. Tutkimustyö toteutettiin syksyn 2020 aikana Mannerheimin Lastensuojeluliiton avoimessa kohtaamispaikassa Marakatissa. Aineistona oli kaksitoista Huomaa minut! havainnointilomaketta.
Marakatin arvioinnin ja kehittämisen kannalta Huomaa minut! havainnoinneista pyrittiin löytämään palautteita ympäristöstä, ohjaajista, sosiaalisesta tuesta, sekä osallisuudesta. Huomaa minut! havainnoinneista saatiin palautteita jokaiseen edellä mainittuun teemaan. Havainnointien pohjalta voitiin nostaa esiin asioita, jotka voivat vaikuttaa lasten viihtyvyyteen Marakatissa. Tällaisia havainnointeja olivat esimerkiksi lasten toiveet ja asiat, joista lapset pitävät tai eivät pidä.
Havainnointien pohjalta lapsia kiinnostivat Marakatissa lelut, etenkin uudet lelut. Lisäksi lapset kokivat ohjaajien kanssa leikin ja vuorovaikutuksen mukavaksi, lapset olivat pääsääntöisesti kiinnostuneita muista aikuisista ja lapsista ja suurin osa lapsista koki Marakatissa positiivisia tunteita. Lapsilla oli toiveita siitä, että aikuiset olisivat läsnä ja pysyisivät lapsen vierellä. Lapset ilmaisivat myös tapoja, joilla he halusivat osallistua Marakatin toimintaan. Jokaisesta Huomaa minut! havainnointilomakkeesta oli mahdollista nostaa sellaisia palautteita, joilla voidaan arvioida sekä kehittää Marakatin toimintaa.
Marakatin arvioinnin ja kehittämisen kannalta Huomaa minut! havainnoinneista pyrittiin löytämään palautteita ympäristöstä, ohjaajista, sosiaalisesta tuesta, sekä osallisuudesta. Huomaa minut! havainnoinneista saatiin palautteita jokaiseen edellä mainittuun teemaan. Havainnointien pohjalta voitiin nostaa esiin asioita, jotka voivat vaikuttaa lasten viihtyvyyteen Marakatissa. Tällaisia havainnointeja olivat esimerkiksi lasten toiveet ja asiat, joista lapset pitävät tai eivät pidä.
Havainnointien pohjalta lapsia kiinnostivat Marakatissa lelut, etenkin uudet lelut. Lisäksi lapset kokivat ohjaajien kanssa leikin ja vuorovaikutuksen mukavaksi, lapset olivat pääsääntöisesti kiinnostuneita muista aikuisista ja lapsista ja suurin osa lapsista koki Marakatissa positiivisia tunteita. Lapsilla oli toiveita siitä, että aikuiset olisivat läsnä ja pysyisivät lapsen vierellä. Lapset ilmaisivat myös tapoja, joilla he halusivat osallistua Marakatin toimintaan. Jokaisesta Huomaa minut! havainnointilomakkeesta oli mahdollista nostaa sellaisia palautteita, joilla voidaan arvioida sekä kehittää Marakatin toimintaa.