Brändin vahvistaminen visuaalisen identiteetin keinoin: Paikallisuuden ja trendikkyyden ristiriita Etelä-Pohjanmaalla
Mäkiranta, Veera (2021)
Mäkiranta, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012551
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin visuaalinen identiteetti vahvistamaan aloittelevan tapahtumatuotannon yrityksen brändiä. Opinnäytetyössä pohditiin paikallisuuden ja trendikkyyden ristiriitaa sekä niiden tuomia hyötyjä ja haittoja yritykselle markkinoilla. Tutkimuksen avulla loin tapahtumatuotanto Ilmille visuaalisen identiteetin, joka noudattaa trendikästä ja ajatonta tyyliä. Visuaalisen identiteetin tavoite oli erottua alalla kilpailevista yrityksistä hyötyen siitä positiivisesti. Opinnäytetyö sisältää produktiivisen visuaalisen ilmeen luomisen sekä teoriaosion. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin teoriatiedon hankintaa, kilpailevien yritysten benchmarkkausta sekä muotoilun keinoja.
Kulttuurialan yrityksille on vakiintunut yhtenäisiä visuaalisia piirteitä. Yritykset olivat suosineet tummia sävyjä sekä yhteneväisiä kirjasintyyppejä. Paikallisuudesta on syntynyt Etelä-Pohjanmaalle trendi, joka on auttanut monia yrityksiä luomaan yhteyden asiakaskuntaansa sekä kasvattamaan myyntiä. Trendikkyys ja paikallisuus eivät sulkeneet toisiaan pois tai toimineet toistensa vastakohtina.
Kulttuurialan yrityksille on vakiintunut yhtenäisiä visuaalisia piirteitä. Yritykset olivat suosineet tummia sävyjä sekä yhteneväisiä kirjasintyyppejä. Paikallisuudesta on syntynyt Etelä-Pohjanmaalle trendi, joka on auttanut monia yrityksiä luomaan yhteyden asiakaskuntaansa sekä kasvattamaan myyntiä. Trendikkyys ja paikallisuus eivät sulkeneet toisiaan pois tai toimineet toistensa vastakohtina.