Lasten ja nuorten parenteraalisen nesteohjelman toteutus : opetusmateriaali
Pernu, Jenni; Saarilehto, Suvi (2021)
Pernu, Jenni
Saarilehto, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912412
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali lasten ja nuorten parenteraalisen nestehoidon toteuttamisesta. Tavoitteena oli tukea opiskelijoita lasten ja nuorten parenteraalisen nestehoidon käytännön toteuttamisessa sekä erityisesti nesteohjelmien suunnittelussa, minkä oppimisessa opiskelijoilla on ollut erityisesti haasteita. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mitä erityispiirteitä liittyy lapsipotilaan parenteraaliseen neste- ja ravitsemushoitoon, millaisia nesteohjelmia lapsille ja nuorille tehdään sekä miten sairaanhoitaja suunnittelee ja toteuttaa parenteraalisen nesteohjelman. Tehtävänä oli lisäksi selvittää, millainen on hyvä opetusmateriaali.
Sairaanhoitajalta vaaditaan elimistön fysiologian tuntemista, jotta parenteraalista neste- ja ravitsemushoitoa voidaan toteuttaa turvallisesti. Lapsen vielä kehittyvä elimistö aiheuttaa lisähaasteensa parenteraaliseen neste- ja ravitsemushoitoon. Sairaanhoitajan tehtävänä on suunnitella lääkärin tekemien määräysten mukaisesti nesteiden ja ravitsemusvalmisteiden siirtoaikataulu vuorokauden ajan. Ohjelmaa suunnitellessa tulee ottaa huomioon määrätyt lääke- ja elektrolyyttilisät sekä ravitsemuksen eri komponentit. Parenteraalista neste- ja ravitsemusohjelmaa suunnittelevan ja toteuttavan sairaanhoitajan tulee tietää valmisteiden ominaisuuksista, sillä valmisteet voivat olla yhteensopimattomia keskenään.
Opinnäytetyön tuotoksessa on tiivistetysti teoriatietoa lasten ja nuorten parenteraalisesta neste- ja ravitsemushoidosta sekä verkkotentti, joka sisältää monivalinta- ja väittämätehtäviä. Lisäksi tuotoksessa on kolme laskuharjoitusta erilaisista parenteraalisen nestehoidon ohjelmista sekä vastaukset harjoituksiin. Tuotos tehtiin Moodle-oppimisalustalle verkkokurssin muodossa opiskelijan itsenäiseen opiskeluun. Verkkokurssi on tarkoitettu tukemaan lasten ja nuorten vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijaa valmistautumaan orientoivan harjoittelun tunnille, jossa nestehoidon toteuttamista käydään läpi opettajan ohjauksessa. Tuotosta ei ole vielä käytetty osana lasten ja nuorten vaihtoehtoisten ammattiopintojen opetusta. Jatkotutkimusehdotuksena on, miten itseopiskelumateriaali vaikuttaa opiskelijoiden nesteohjelmien suunnittelun harjoitteluun.
Sairaanhoitajalta vaaditaan elimistön fysiologian tuntemista, jotta parenteraalista neste- ja ravitsemushoitoa voidaan toteuttaa turvallisesti. Lapsen vielä kehittyvä elimistö aiheuttaa lisähaasteensa parenteraaliseen neste- ja ravitsemushoitoon. Sairaanhoitajan tehtävänä on suunnitella lääkärin tekemien määräysten mukaisesti nesteiden ja ravitsemusvalmisteiden siirtoaikataulu vuorokauden ajan. Ohjelmaa suunnitellessa tulee ottaa huomioon määrätyt lääke- ja elektrolyyttilisät sekä ravitsemuksen eri komponentit. Parenteraalista neste- ja ravitsemusohjelmaa suunnittelevan ja toteuttavan sairaanhoitajan tulee tietää valmisteiden ominaisuuksista, sillä valmisteet voivat olla yhteensopimattomia keskenään.
Opinnäytetyön tuotoksessa on tiivistetysti teoriatietoa lasten ja nuorten parenteraalisesta neste- ja ravitsemushoidosta sekä verkkotentti, joka sisältää monivalinta- ja väittämätehtäviä. Lisäksi tuotoksessa on kolme laskuharjoitusta erilaisista parenteraalisen nestehoidon ohjelmista sekä vastaukset harjoituksiin. Tuotos tehtiin Moodle-oppimisalustalle verkkokurssin muodossa opiskelijan itsenäiseen opiskeluun. Verkkokurssi on tarkoitettu tukemaan lasten ja nuorten vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijaa valmistautumaan orientoivan harjoittelun tunnille, jossa nestehoidon toteuttamista käydään läpi opettajan ohjauksessa. Tuotosta ei ole vielä käytetty osana lasten ja nuorten vaihtoehtoisten ammattiopintojen opetusta. Jatkotutkimusehdotuksena on, miten itseopiskelumateriaali vaikuttaa opiskelijoiden nesteohjelmien suunnittelun harjoitteluun.