Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteistyövanhemmuuden tukeminen perheiden erotilanteessa : varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta

Pitkänen, Katriina; Aro, Minja (2021)

 
Avaa tiedosto
Katriina_Pitkänen.pdf (772.8Kt)
Lataukset: 


Pitkänen, Katriina
Aro, Minja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on yhteistyövanhemmuuden tukeminen perheiden erotilanteessa
varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena
oli tuottaa pohjoisen Jyväskylän alueen päiväkodeille tietoa yhteistyövanhemmuuden
tukemisen tilasta alueen päiväkodeissa. Tarkoituksena oli
saada tietoa siitä, mikä varhaiskasvatuksen opettajan rooli on yhteistyövanhemmuuden
tukijana. Tarkoitus oli selvittää myös millaisin keinoin varhaiskasvatuksen
opettajat tukevat perheiden vanhempia ja lapsia sekä millaisia haasteita
yhteistyövanhemmuuden tukemisessa ilmenee ja kuinka sitä voisi kehittää.
Tutkimuskysymykset olivat: Mikä on varhaiskasvatuksen opettajan rooli
yhteistyövanhemmuuden tukemisessa? Millaisin keinoin varhaiskasvatuksen
opettajat tukevat vanhempia ja lapsia erotilanteissa? Millaisia haasteita yhteistyövanhemmuuden
tukemisessa ilmenee? Miten yhteistyövanhemmuuden tukemista
päiväkodeissa voisi kehittää?

Opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta, joka sisältää
sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin
Webropol-ohjelmalla tehdyllä kyselylomakkeella. Linkki kyselyyn lähetettiin
sähköpostitse pohjoisen Jyväskylän alueen päiväkotien varhaiskasvatuksen
opettajille. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 19 kappaletta. Aineiston kvantitatiiviset
kysymykset käsiteltiin tilastollisen analyysin kautta. Aineiston kvalitatiiviset
kysymykset analysoitiin teemojen kautta.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajan ensisijaiset keinot
yhteistyövanhemmuuden tukemisessa vanhempien osalta on kuunteleminen
sekä vasu - keskustelut. Tukikeinoina käytetään paljon myös läsnäoloa
sekä puolueettomuutta. Lasten tukemisen osalta opettajat käyttävät tukikeinoinaan
ennen kaikkea kuuntelua, luottamuksellista suhdetta lapseen, rutiinien
ylläpitoa sekä lapsen yksilöllistä huomioimista. Haasteina yhteistyövanhemmuuden
tukemisen osalta pidetään ajan, tiedon ja resurssien puutetta
sekä vanhempien haluttomuutta yhteistyöhön.

Tutkimuksen pohjalta tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että
varhaiskasvatuksen opettajilla on iso rooli eroperheiden tukemisessa varhaisessa
vaiheessa. Varhaiskasvatuksen opettajat ovat aitiopaikalla havainnoimaan
perheiden tuen tarpeita hyvinkin varhain. Päiväkodit tarvitsisivat koulutusta,
osaamista sekä resursseja kokonaisvaltaista perheiden tukemista varten.

Asiasanat: ero, vanhemmuus, yhteistyövanhemmuus, varhaiskasvatus
 
The subject of this thesis was supporting families co-parenting in the situation
of family separation from the perspective of an early childhood education
teacher. The objective of the thesis was to provide information to kindergartens
in the Northern Jyväskylä region on the state of supporting co-parenting
in kindergartens of the area and also illustrate the role of the early childhood
education teacher as a supporter of co-parenting. The purpose of this thesis
was to collect information about the ways early childhood education teachers
support parents and children in families, as well as the challenges that arise in
supporting co-parenting and how it could be developed. The research questions
were: What is the role of an early childhood education teacher in supporting
co-parenting? In what kind of ways early childhood education teachers
support parents and children in family breakup situations? What are the challenges
of supporting co-parenting? How can supporting of co-parenting in kindergartens
be developed?

The research methods of this thesis was both quantitative and qualitative. The
research material was collected with a questionnaire made with Webropol
programme. The link to the survey was sent by email to early childhood education
teachers in kindergartens in the Northern Jyväskylä region. The questionnaire
got 19 responses. The quantitative questions were processed through
statistical analysis and the qualitative questions were analyzed through
themes.

The results of the survey showed that the primary means in supporting co-parenting
parents are listening and Vasu-discussions. Presence and impartiality
were also widely used support measures. With children the teachers used listening,
creating trusting relationship with a child, routine maintenance and individual
support of the child. The challenges of supporting co-parenting were
shortage of time, knowledge and resources, as well as parents’ unwillingness
to co-operate.

Based on the results of the research, early childhood education teachers have
a major role in supporting families in breakup situations at the early stage. The
teachers can observe family’s needs for support very early on. Kindergartens
need training, competence and resources to be able to support families comprehensively.

Keywords: breakup, parenting, co-parenting, early childhood education
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste