Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kokemusasiantuntija siltana ammattilaisen ja asiakkaan välillä: Ehdotus kokemusasiantuntijoiden toimintamalliksi Kaakkois-Suomen TE-toimistossa

Hanska, Päivi; Pöllänen, Miia; Seppänen, Minna (2021)

 
Avaa tiedosto
Hanska_Paivi Pollanen_Miia Seppanen_Minna.pdf (1.208Mt)
Lataukset: 


Hanska, Päivi
Pöllänen, Miia
Seppänen, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812259
Tiivistelmä
Kokemusasiantuntijatoiminta on nähty Suomessa erityisesti järjestöjen mielenterveystyössä tapahtuvana toimintana. Viime vuosina palvelukulttuurin ja asiakaslähtöisten toimintamallien kehittäminen on noussut vahvasti esiin myös julkisissa palveluissa. Tulevaisuudessa kokemustiedon hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä lisääntynee. Tasavertainen yhteistoiminta kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten välillä on merkittävä askel tätä tavoitetta kohti. Yhteistyö vaatii onnistuakseen työkulttuurin muutosta ja osaamista sekä ennakkoasenteista luopumista.

Palkkatyö on keskeisimpiä yhteisölliseen toimintaan osallistumisen muotoja suomalaisessa yhteiskunnassa. Pitkäaikainen työttömyys voi heikentää hyvinvointia ja lisätä sosiaalista syrjäytymistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää kokemusasiantuntijoiden osaamisen ja kokemusten hyödyntämistä TE-toimiston asiakkaiden hyväksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimintamalliehdotus kokemusasiantuntijoiden kanssa työskentelyyn Kaakkois-Suomen Työ- ja elinkeinotoimistossa (TE-toimistossa).

Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina marraskuun 2020 ja huhtikuun 2021 välisenä aikana. Luonnosteluvaiheessa käytettiin sekä benchmarking-menetelmää että Webropol-kyselyä. Benchmarkingin avulla saatiin tietoa ja kokemuksia kokemusasiantuntijatoimintaa järjestäviltä tahoilta. Webropol-kysely lähetettiin Kaakkois-Suomen TE-toimiston henkilöstölle ja saman alueen koulutetuille kokemusasiantuntijoille. Kyselyllä haettiin vastauksia kokemusasiantuntijatoimintamallin sisältöön liittyviin asioihin. Kehittämisvaiheessa Learning Cafe -yhteistoimintamenetelmällä luonnosteltiin kokemusasiantuntijatoimintamallia, joka viimeistelyvaiheessa hiottiin valmiiksi peilaamalla saatuja tuloksia teoreettiseen viitekehykseen.

Toimintamallin käyttöönotto vaatii tulosten mukaan huolellista valmistelua ja koordinoitua toimintaa. TE-toimiston työntekijöillä tulee olla riittävä tieto kokemusasiantuntijuudesta ja kokemusasiantuntijoilla TE-palveluista ja sen toimintaa ohjaavasta lainsäädännöstä. Toimintamallin nähtiin lisäävän palveluiden asiakaslähtöisyyttä. Asiakkaan ymmärrys palveluista ja työntekijän ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyvät. Toiminnan arvioitiin vahvistavan yhteistyötä ja luottamusta asiakkaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Keskeisiksi kokemusasiantuntijan tehtäviksi ehdotettiin asiakkaan toivon vahvistaminen ja tukeminen sekä työntekijöiden työparina ja kouluttajana toimiminen. Toimintamallin pilotointia ja sen vaikutusten arviointia pidettiin tärkeänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste