Transportation of granite from South-East Finland to Saint-Petersburg : Nasta-project
Männikkö, Johannes (2021)
Männikkö, Johannes
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812284
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to describe the logistical chain of natural stone from South-East Finland to Saint-Petersburg and explore what it could be at its best in the future. Other topics were transportation methods, cost-effectiveness, and environmental aspects, challenges, and bottlenecks for logistical chains as well as marketing issues and prospects of exports of rapakivi granites. This thesis was part of the project called “History and future of natural
stones in architecture (Nasta) – the bridge between South-East Finland and
Russia”. The purpose of the project is to maintain cross-border cooperation
and create a business model for the use of natural stone in valuable historical
buildings in Saint-Petersburg.
This thesis was qualitative research. The theoretical framework was created from reliable Finnish and English printed sources and online sources. A half-structured theme interview was chosen as the data collection method for the empirical data. Five people were interviewed, and interviews were voice recorded and transcribed. The research data was processed using content analysis.
The transportation of natural stone from South-Eastern Finland to Saint-Petersburg is currently arranged by using trucks arriving from Russia. According
to the interviews, the reason was the lower price of transport costs in Russia.
An alternative transport method requires increased sales of Finnish natural stone. One of the most important factors influencing the price of natural stone is logistical costs. Sales can be increased by better marketing and inventing new ways to market Finnish natural stone in Russia and globally. The increase in sales also enables better cost-efficiency and environmental friendliness.
As a conclusion of the study can be stated, that the research area could be
further explored on how to improve the marketing of natural stones and how to
increase the importance of natural stones in construction projects. The research questions set for this thesis were answered. From the commissioner`s
point of view, this study will help to give a better understanding of logistical
chains of natural stone, as well as help finding better transport methods in the
future. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen luonnonkiven logistinen ketju Kaakkois-Suomesta Pietariin on nyt ja millainen se voisi parhaimmillaan olla. Osakysymykset liittyivät logistiikkaketjun kuljetusmenetelmiin, kustannustehokkuuteen, ympäristöystävällisyyteen, haasteisiin ja pullonkauloihin kuljetusketjussa sekä luonnonkiven markkinointiin ja viennin kasvattamiseen. Tämä opinnäytetyö oli osa hanketta nimeltä ”Luonnonkiven historia ja tulevaisuus arkkitehtuurissa (Nasta) – silta Kaakkois-Suomen ja Venäjän välillä”. Hankkeen tarkoituksena on ylläpitää Suomen ja Venäjän ra-jat ylittävää yhteistyötä ja luoda liiketoimintamalli luonnonkiven käyttöön Pietarin historiallisesti arvokkaisiin kohteisiin.
Tämä opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys pohjautuu luotettaviin suomen- ja englanninkielisiin painettuihin lähteisiin ja verkkolähteisiin. Empiirisen tiedon aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltaviksi saatiin viisi henkilöä ja kaikki haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Koko tutkimusaineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston perusteella selvisi, että luonnonkiven nykyisessä kuljetusketjussa Kaakkois-Suomesta Pietariin käytetään Venäjältä saapuvia rekka-autoja. Haastatteluaineiston perusteella syynä tähän oli kuljetuskustannusten alhaisempi hinta Venäjällä. Vaihtoehtoinen kuljetusketju vaatii myynnin kasvua suomalaiselle luonnonkivelle. Luonnonkiven loppuhintaan vaikuttavista tekijöistä yksi tärkeimpiä on logistiset kustannukset. Myyntiä voidaan kasvattaa lisäämällä markkinointia ja keksimällä uusia tapoja tuoda suomalainen luonnonkivi paremmin esille Venäjällä ja muualla maailmassa. Myynnin kasvu mahdollistaa myös paremman kustannustehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kuljetusketjuissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että jatkotutkimusta tarvitaan siitä, miten suomalaisen luonnonkiven sopivuutta rakennusprojekteissa voidaan nostaa esille ja markkinointia ja myyntiä kehittää. Opinnäytetyöhön asetettuihin tutkimuskysymyksiin onnistuttiin vastaamaan. Toimeksiantajan kannalta tämä tutkimus auttaa selventämään luonnonkiven kuljetusketjua tällä hetkellä sekä löytämään parempia kuljetustapoja luonnonkivelle tulevaisuudessa.
stones in architecture (Nasta) – the bridge between South-East Finland and
Russia”. The purpose of the project is to maintain cross-border cooperation
and create a business model for the use of natural stone in valuable historical
buildings in Saint-Petersburg.
This thesis was qualitative research. The theoretical framework was created from reliable Finnish and English printed sources and online sources. A half-structured theme interview was chosen as the data collection method for the empirical data. Five people were interviewed, and interviews were voice recorded and transcribed. The research data was processed using content analysis.
The transportation of natural stone from South-Eastern Finland to Saint-Petersburg is currently arranged by using trucks arriving from Russia. According
to the interviews, the reason was the lower price of transport costs in Russia.
An alternative transport method requires increased sales of Finnish natural stone. One of the most important factors influencing the price of natural stone is logistical costs. Sales can be increased by better marketing and inventing new ways to market Finnish natural stone in Russia and globally. The increase in sales also enables better cost-efficiency and environmental friendliness.
As a conclusion of the study can be stated, that the research area could be
further explored on how to improve the marketing of natural stones and how to
increase the importance of natural stones in construction projects. The research questions set for this thesis were answered. From the commissioner`s
point of view, this study will help to give a better understanding of logistical
chains of natural stone, as well as help finding better transport methods in the
future.
Tämä opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys pohjautuu luotettaviin suomen- ja englanninkielisiin painettuihin lähteisiin ja verkkolähteisiin. Empiirisen tiedon aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltaviksi saatiin viisi henkilöä ja kaikki haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Koko tutkimusaineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston perusteella selvisi, että luonnonkiven nykyisessä kuljetusketjussa Kaakkois-Suomesta Pietariin käytetään Venäjältä saapuvia rekka-autoja. Haastatteluaineiston perusteella syynä tähän oli kuljetuskustannusten alhaisempi hinta Venäjällä. Vaihtoehtoinen kuljetusketju vaatii myynnin kasvua suomalaiselle luonnonkivelle. Luonnonkiven loppuhintaan vaikuttavista tekijöistä yksi tärkeimpiä on logistiset kustannukset. Myyntiä voidaan kasvattaa lisäämällä markkinointia ja keksimällä uusia tapoja tuoda suomalainen luonnonkivi paremmin esille Venäjällä ja muualla maailmassa. Myynnin kasvu mahdollistaa myös paremman kustannustehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kuljetusketjuissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että jatkotutkimusta tarvitaan siitä, miten suomalaisen luonnonkiven sopivuutta rakennusprojekteissa voidaan nostaa esille ja markkinointia ja myyntiä kehittää. Opinnäytetyöhön asetettuihin tutkimuskysymyksiin onnistuttiin vastaamaan. Toimeksiantajan kannalta tämä tutkimus auttaa selventämään luonnonkiven kuljetusketjua tällä hetkellä sekä löytämään parempia kuljetustapoja luonnonkivelle tulevaisuudessa.