Perehdyttämisprosessin kehittäminen : Kehitysvammaisten tehostetussa palveluasumisessa
Koukkula, Susanna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koukkula, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912405
Tiivistelmä
Suomessa suurien ikäluokkien ikääntyessä ja heidän väistyessä työelämästä tarvitaan heitä korvaamaan uusia osaavia työntekijöitä. Työntekijöiden perehdyttämiseen olisi kiinnitettävä enemmän huomiota. Perehdyttämisellä voidaan edistää asiakasturvallisuutta, joka on noussut viime vuosina esiin erityisesti sosiaali- ja terveysalalla.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin kehitysvammaisten tehostetun palveluasumisen perehdyttämisprosessia yhdessä työntekijöiden kanssa. Työssä selvitettiin, miten voidaan rakentaa asiakasturvallista perehdyttämisprosessia sekä mitkä ovat kriittiset tekijät asiakasturvallisuuden kannalta perehdyttämisprosessissa. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu käsitteistä, perehdyttäminen ja työnopastus sisältäen perehdyttämisen merkityksen ja hyödyt sekä asiakasturvallisuudesta sisältäen asiakas- ja potilasturvallisuusosaamisen, omavalvonnan sekä potilas- ja asiakasturvallisuusstrategian tarkastelun vuosille 2017–2021.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhdessä työnantajan ja työntekijöiden kanssa kehitysvammaisten tehostetun palveluasumisen yksikössä. Opinnäytetyön menetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilua. Aluksi kuvattiin perehdyttämisprosessin nykytilanne. Perehdyttämisprosessin kehittämistarpeista kerättiin tietoa työntekijöiltä kyselytutkimuksena pääosin strukturoidusti Webropol-kysely ja raportointityökalua hyödyntäen. Kyselyn tulosten analyysi toteutettiin Webropol-työkalun perusraportin avulla, jossa hyödynnettiin text mining -ominaisuutta avoimissa kysymyksissä. SWOT-analyysilla kerättiin syvällisempää tietoa asiakasturvallisen perehdyttämisen vahvuuksista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja uhista. SWOT-analyysin tulosten analysointi toteutettiin teemoittamalla.
Kehittämistyön tuloksien mukaan perehdyttämisen suunnitelmallisuudella, hyvällä tiedonkululla, resurssien organisoinnilla ja ajanhallinnalla varmistetaan asiakasturvallisuuden toteutuminen koko perehdyttämisprosessissa. Perehdyttäminen voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen, joita ovat valmistautuminen, opetus, mielikuvaharjoittelu, taidon kokeilu ja harjoittelu sekä opitun varmistaminen. Asiakasturvallisuuden toteutuminen perehdyttämisessä edellyttää sen varmistamista jokaisessa osa-alueessa. Niiden toteutumista edistetään toimivilla toimintamalleilla ja toimintatavoilla. Many people will retire within the next few decades in Finland. New people will need to re-place these people in their work. These employees should receive professional and good orientation to ensure customer safety. The frame of reference of this thesis consists of orientation, including the significance, gain and customer safety, as well as customer and patient support competence, self-monitoring and patient and customer safety strategy for 2017–2021. The objective of the thesis was to develop the process of orientation with em-ployees in 24/7 service housing for the mentally handicapped. The purpose was to find out how to build a customer-safe orientation process and what are the critical factors for cus-tomer safety during the orientation process.
The thesis was carried out as development work together with the employees and the em-ployer. The service design process was utilized as a research method. First, the current state of the orientation process was described. Information on the development needs of the orientation process was collected thorough a survey, mainly in a structured way, using the Webropol survey and the reporting tool. The analysis of the results of the survey was carried out with the help of a basic report in the Webropol tool, which also utilized the text mining feature in open-ended questions. The SWOT -analysis collected more in-depth in-formation on the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of customer-safe orien-tation. The results of the SWOT -analysis were processed by thematization.
According to the results of the development work, the planning of the orientation, good in-formation flow, organization of resources and time management ensure the implementa-tion of customer safety throughout the orientation process. Orientation can be divided into five areas: preparation, teaching, visualization training, skill testing and practice, and secur-ing what has been learned. The realization of customer safety during orientation requires that it be ensured in every area. Their implementation is promoted through effective oper-ating models and practices.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin kehitysvammaisten tehostetun palveluasumisen perehdyttämisprosessia yhdessä työntekijöiden kanssa. Työssä selvitettiin, miten voidaan rakentaa asiakasturvallista perehdyttämisprosessia sekä mitkä ovat kriittiset tekijät asiakasturvallisuuden kannalta perehdyttämisprosessissa. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu käsitteistä, perehdyttäminen ja työnopastus sisältäen perehdyttämisen merkityksen ja hyödyt sekä asiakasturvallisuudesta sisältäen asiakas- ja potilasturvallisuusosaamisen, omavalvonnan sekä potilas- ja asiakasturvallisuusstrategian tarkastelun vuosille 2017–2021.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhdessä työnantajan ja työntekijöiden kanssa kehitysvammaisten tehostetun palveluasumisen yksikössä. Opinnäytetyön menetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilua. Aluksi kuvattiin perehdyttämisprosessin nykytilanne. Perehdyttämisprosessin kehittämistarpeista kerättiin tietoa työntekijöiltä kyselytutkimuksena pääosin strukturoidusti Webropol-kysely ja raportointityökalua hyödyntäen. Kyselyn tulosten analyysi toteutettiin Webropol-työkalun perusraportin avulla, jossa hyödynnettiin text mining -ominaisuutta avoimissa kysymyksissä. SWOT-analyysilla kerättiin syvällisempää tietoa asiakasturvallisen perehdyttämisen vahvuuksista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja uhista. SWOT-analyysin tulosten analysointi toteutettiin teemoittamalla.
Kehittämistyön tuloksien mukaan perehdyttämisen suunnitelmallisuudella, hyvällä tiedonkululla, resurssien organisoinnilla ja ajanhallinnalla varmistetaan asiakasturvallisuuden toteutuminen koko perehdyttämisprosessissa. Perehdyttäminen voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen, joita ovat valmistautuminen, opetus, mielikuvaharjoittelu, taidon kokeilu ja harjoittelu sekä opitun varmistaminen. Asiakasturvallisuuden toteutuminen perehdyttämisessä edellyttää sen varmistamista jokaisessa osa-alueessa. Niiden toteutumista edistetään toimivilla toimintamalleilla ja toimintatavoilla.
The thesis was carried out as development work together with the employees and the em-ployer. The service design process was utilized as a research method. First, the current state of the orientation process was described. Information on the development needs of the orientation process was collected thorough a survey, mainly in a structured way, using the Webropol survey and the reporting tool. The analysis of the results of the survey was carried out with the help of a basic report in the Webropol tool, which also utilized the text mining feature in open-ended questions. The SWOT -analysis collected more in-depth in-formation on the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of customer-safe orien-tation. The results of the SWOT -analysis were processed by thematization.
According to the results of the development work, the planning of the orientation, good in-formation flow, organization of resources and time management ensure the implementa-tion of customer safety throughout the orientation process. Orientation can be divided into five areas: preparation, teaching, visualization training, skill testing and practice, and secur-ing what has been learned. The realization of customer safety during orientation requires that it be ensured in every area. Their implementation is promoted through effective oper-ating models and practices.