YLEISIMMÄT MYRKYTYKSET, ENSIAPU JA ENNALTAEHKÄISY -Oppimispeli Ensiavun perusteet -kurssille
Takala, Ida; Kastikainen, Miia (2021)
Takala, Ida
Kastikainen, Miia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012458
Tiivistelmä
Myrkytys on elintoimintahäiriö, jonka aiheuttaa toksinen määrä myrkyllistä ainetta. Yleisimpiä myrkytyksen aiheuttajia ovat pesu- ja puhdistusaineet, lääkkeet, alkoholit sekä sienet ja kasvit. Myrkytyksiä pystytään ennaltaehkäisemään lisäämällä tietoa eri myrkyistä ja tunnistamalla myrkytysten vaaratekijöitä. Myrkytysten ensiapu aloitetaan ensiselvityksellä, jonka jälkeen soitetaan Myrkytystietokeskukseen ja toimitaan ohjeiden mukaan. Hätäkeskukseen tulee olla yhteydessä myrkytysoireiden pahentumisesta tai jos henkilön vointi huononee.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimispeli yleisimmistä myrkytyksistä, ensiavusta ja niiden ennaltaehkäisystä Ensiavun perusteet -kurssille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa Ensiavun perusteet -kurssin opiskelijoiden tietoa yleisimmistä myrkytyksistä, ensiavusta ja ennaltaehkäisystä oppimispelin avulla.
Kehittämistarve opinnäytetyöhömme tuli toimeksiantajaltamme. Oppimispeli toteutettiin tuotekehitysprosessina Jämsän ja Mannisen viiden vaiheen mukaisesti. Ideavaiheessa tuotteeksi muodostui oppimispeli. Luonnosteluvaiheessa luotiin tutkimustietoa hyödyntäen teoreettinen viitekehys, joka toimi perustana tuotteelle. Kehittelyvaiheessa hyödynsimme oppimispelin teossa H5P-lisäosaa Learnissa, ja tuote esitestattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoilla eri koulutusaloilta Webropol-tutkimuskyselyä hyödyntäen. Viimeistelyvaiheessa palautteet analysoitiin ja tuote viimeisteltiin.
Jatkokehitysideoita ovat oppimispelin päivittäminen uusien vuosiraporttien pohjalta, myrkyllisten aineiden lisääminen, Case-oppimista lähiopetuspäivälle tai kehittää oppimispeli yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi esimerkiksi lautapeliksi tai eri tasoja sisältäväksi peliksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimispeli yleisimmistä myrkytyksistä, ensiavusta ja niiden ennaltaehkäisystä Ensiavun perusteet -kurssille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa Ensiavun perusteet -kurssin opiskelijoiden tietoa yleisimmistä myrkytyksistä, ensiavusta ja ennaltaehkäisystä oppimispelin avulla.
Kehittämistarve opinnäytetyöhömme tuli toimeksiantajaltamme. Oppimispeli toteutettiin tuotekehitysprosessina Jämsän ja Mannisen viiden vaiheen mukaisesti. Ideavaiheessa tuotteeksi muodostui oppimispeli. Luonnosteluvaiheessa luotiin tutkimustietoa hyödyntäen teoreettinen viitekehys, joka toimi perustana tuotteelle. Kehittelyvaiheessa hyödynsimme oppimispelin teossa H5P-lisäosaa Learnissa, ja tuote esitestattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoilla eri koulutusaloilta Webropol-tutkimuskyselyä hyödyntäen. Viimeistelyvaiheessa palautteet analysoitiin ja tuote viimeisteltiin.
Jatkokehitysideoita ovat oppimispelin päivittäminen uusien vuosiraporttien pohjalta, myrkyllisten aineiden lisääminen, Case-oppimista lähiopetuspäivälle tai kehittää oppimispeli yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi esimerkiksi lautapeliksi tai eri tasoja sisältäväksi peliksi.