Uuden työntekijän perehdytysprosessi sijoituspalveluihin
Toivonen, Laura (2021)
Toivonen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012548
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin uuden työntekijän perehdytysprosessia sijoituspalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, että miten perehdytysprosessia voitaisiin kehittää tulevaisuudessa perehdyttäjän ja perehdytetyn näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lounaismaan Osuuspankille keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu teemoitettiin opinnäytetyön aineiston mukaan kolmeen eri osa-alueeseen. Tutkimukseen osallistui kaksi Lounaismaan Osuuspankin työntekijää ja henkilöstöpäällikkö. Työntekijöistä toinen on ollut sijoituspalvelualan perehdyttäjänä ja toinen työntekijä on perehdytetty sijoituspalvelualalle. Tutkimuksen tulokset analysointiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksien mukaan työelämä on tällä hetkellä murroksessa, joka vaatii yrityksiltä myös perehdytysprosessin uudistamista. Alakysymyksien avulla tutkimuksessa selvitettiin sijoituspalvelun perehdytysprosessin nykyinen tilanne, perehdytysprosessin onnistuminen, miten erilaisia oppimistyylejä oli huomioitu perehdyttämisessä ja miten perehdytystä seurattiin. Perehdytysprosessin onnistumiseen vaikutti perehdyttäjän omistautuminen perehdyttämiselle, tuen saatavuus perehdytetylle, hyvä työilmapiiri, perehdytettävän motivaatio, monipuoliset oppimistyylit ja oppimisen varmistaminen. Perehdyttämistä seurattiin esimiehen kanssa käytyjen kehityskeskustelujen avulla.
Tutkimustuloksien pohjalta on tehty kehitysehdotuksia sijoituspalvelun perehdytysprosessiin Lounaismaan Osuuspankille. Ehdotuksien tavoitteena on uudistaa sijoituspalvelun perehdytysprosessia. Nykyiseen perehdytysprosessiin lisättäisiin aikataulun suunnitteleminen perehdytyssuunnitelmassa, ryhmätasoinen koulutus perehdyttämiseen ja perehdytysopas uudelle työntekijälle. Opinnäytetyössä tutkittiin uuden työntekijän perehdytysprosessia sijoituspalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, että miten perehdytysprosessia voitaisiin kehittää tulevaisuudessa perehdyttäjän ja perehdytetyn näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lounaismaan Osuuspankille keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu teemoitettiin opinnäytetyön aineiston mukaan kolmeen eri osa-alueeseen. Tutkimukseen osallistui kaksi Lounaismaan Osuuspankin työntekijää ja henkilöstöpäällikkö. Työntekijöistä toinen on ollut sijoituspalvelualan perehdyttäjänä ja toinen työntekijä on perehdytetty sijoituspalvelualalle. Tutkimuksen tulokset analysointiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksien mukaan työelämä on tällä hetkellä murroksessa, joka vaatii yrityksiltä myös perehdytysprosessin uudistamista. Alakysymyksien avulla tutkimuksessa selvitettiin sijoituspalvelun perehdytysprosessin nykyinen tilanne, perehdytysprosessin onnistuminen, miten erilaisia oppimistyylejä oli huomioitu perehdyttämisessä ja miten perehdytystä seurattiin. Perehdytysprosessin onnistumiseen vaikutti perehdyttäjän omistautuminen perehdyttämiselle, tuen saatavuus perehdytetylle, hyvä työilmapiiri, perehdytettävän motivaatio, monipuoliset oppimistyylit ja oppimisen varmistaminen. Perehdyttämistä seurattiin esimiehen kanssa käytyjen kehityskeskustelujen avulla.
Tutkimustuloksien pohjalta on tehty kehitysehdotuksia sijoituspalvelun perehdytysprosessiin Lounaismaan Osuuspankille. Ehdotuksien tavoitteena on uudistaa sijoituspalvelun perehdytysprosessia. Nykyiseen perehdytysprosessiin lisättäisiin aikataulun suunnitteleminen perehdytyssuunnitelmassa, ryhmätasoinen koulutus perehdyttämiseen ja perehdytysopas uudelle työntekijälle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu teemoitettiin opinnäytetyön aineiston mukaan kolmeen eri osa-alueeseen. Tutkimukseen osallistui kaksi Lounaismaan Osuuspankin työntekijää ja henkilöstöpäällikkö. Työntekijöistä toinen on ollut sijoituspalvelualan perehdyttäjänä ja toinen työntekijä on perehdytetty sijoituspalvelualalle. Tutkimuksen tulokset analysointiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksien mukaan työelämä on tällä hetkellä murroksessa, joka vaatii yrityksiltä myös perehdytysprosessin uudistamista. Alakysymyksien avulla tutkimuksessa selvitettiin sijoituspalvelun perehdytysprosessin nykyinen tilanne, perehdytysprosessin onnistuminen, miten erilaisia oppimistyylejä oli huomioitu perehdyttämisessä ja miten perehdytystä seurattiin. Perehdytysprosessin onnistumiseen vaikutti perehdyttäjän omistautuminen perehdyttämiselle, tuen saatavuus perehdytetylle, hyvä työilmapiiri, perehdytettävän motivaatio, monipuoliset oppimistyylit ja oppimisen varmistaminen. Perehdyttämistä seurattiin esimiehen kanssa käytyjen kehityskeskustelujen avulla.
Tutkimustuloksien pohjalta on tehty kehitysehdotuksia sijoituspalvelun perehdytysprosessiin Lounaismaan Osuuspankille. Ehdotuksien tavoitteena on uudistaa sijoituspalvelun perehdytysprosessia. Nykyiseen perehdytysprosessiin lisättäisiin aikataulun suunnitteleminen perehdytyssuunnitelmassa, ryhmätasoinen koulutus perehdyttämiseen ja perehdytysopas uudelle työntekijälle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu teemoitettiin opinnäytetyön aineiston mukaan kolmeen eri osa-alueeseen. Tutkimukseen osallistui kaksi Lounaismaan Osuuspankin työntekijää ja henkilöstöpäällikkö. Työntekijöistä toinen on ollut sijoituspalvelualan perehdyttäjänä ja toinen työntekijä on perehdytetty sijoituspalvelualalle. Tutkimuksen tulokset analysointiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksien mukaan työelämä on tällä hetkellä murroksessa, joka vaatii yrityksiltä myös perehdytysprosessin uudistamista. Alakysymyksien avulla tutkimuksessa selvitettiin sijoituspalvelun perehdytysprosessin nykyinen tilanne, perehdytysprosessin onnistuminen, miten erilaisia oppimistyylejä oli huomioitu perehdyttämisessä ja miten perehdytystä seurattiin. Perehdytysprosessin onnistumiseen vaikutti perehdyttäjän omistautuminen perehdyttämiselle, tuen saatavuus perehdytetylle, hyvä työilmapiiri, perehdytettävän motivaatio, monipuoliset oppimistyylit ja oppimisen varmistaminen. Perehdyttämistä seurattiin esimiehen kanssa käytyjen kehityskeskustelujen avulla.
Tutkimustuloksien pohjalta on tehty kehitysehdotuksia sijoituspalvelun perehdytysprosessiin Lounaismaan Osuuspankille. Ehdotuksien tavoitteena on uudistaa sijoituspalvelun perehdytysprosessia. Nykyiseen perehdytysprosessiin lisättäisiin aikataulun suunnitteleminen perehdytyssuunnitelmassa, ryhmätasoinen koulutus perehdyttämiseen ja perehdytysopas uudelle työntekijälle.