Sisältömarkkinoinnin suunnittelun manuaali Heinolan taidemuseolle
Jääskeläinen, Noora (2021)
Lataukset:
Jääskeläinen, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112577
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Heinolan taidemuseolle keinoja kehittää digitaalista markkinointia. Opinnäytetyössä tutkittiin sisältömarkkinoinnin menetelmiä, jotka sopivat yleishyödylliselle organisaatiolle. Suomen ammatillisten museoiden lakisääteisiin tavoitteisiin eivät kuulu liiketoiminnalliset tavoitteet. Kuitenkin nopeat yhteiskunnalliset muutokset ja teknologian kehitys muodostavat uusia haasteita museoiden toiminnalle. Tiedon kanavat monimuotoistuvat, saatavissa olevan tiedon määrä kasvaa ja kilpailu potentiaalisten asiakkaiden huomiosta kovenee. Tämä haastaa myös voittoa tavoittelemattomat organisaatiot kehittämään toimintatapojaan.
Heinolan taidemuseo on tehnyt paljon näyttelyjen tason nostamisen suhteen, mutta näkyvyys ja tunnettuus eivät ole vielä samalla tasolla. Markkinoinnilla voidaan lisätä tunnettuutta ja tavoittaa uusia asiakkaita. Työn tavoitteena oli löytää Heinolan taidemuseolle sopivat ja toimivat sisältömarkkinoinnin suunnittelun menetelmät sekä rakentaa niistä sellainen kokonaisuus, joka auttaisi toimeksiantajaa suunnittelemaan tehokasta sisältömarkkinointia pienet resurssit huomioon ottaen. Siksi opinnäytetyössä ei käsitellä sellaista markkinointia, joka vaatii merkittäviä taloudellisia resursseja, vaan keskitytään digitaaliseen markkinointiin sekä kaikkien saatavilla oleviin jakelukanaviin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin voittoa tavoittelemien organisaatioiden markkinoinnin erityispiirteitä, sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja suunnittelun menetelmiä. Teoria pohjautui alan suomen ja englanninkieliseen kirjallisuuteen sekä nettilähteisiin. Työn toiminnallinen osa pohjautui Heinolan taidemuseon tilanneanalyysiin ja teoriaan.
Työn lopputulos on sisältömarkkinoinnin suunnittelun manuaali. Suunnittelu tapahtuu kuudessa vaiheessa. Viisi ensimmäistä vaihetta perustuvat sisältömarkkinoinnin menetelmiin, ja prosessi on rakennettu niin, että jokainen seuraava vaihe hyödyntää edellisen vaiheen tulokset. Kuudes suunnittelun vaihe on päiväkohtainen vuosikello, jonka avulla sijoitetaan kaikki suunniteltu aikajanalle. Toinen tulos on manuaalin testausvaiheessa kehitetyt sisältömarkkinoinnin ehdotukset valitulle kohderyhmälle Heinolan taidemuseon tilanneanalyysin perusteella. Manuaali on toteutettu Excelissä. Kuvia työn tuloksesta löytyy tämän opinnäytetyön lopussa liitteenä. Opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2021.
Heinolan taidemuseo on tehnyt paljon näyttelyjen tason nostamisen suhteen, mutta näkyvyys ja tunnettuus eivät ole vielä samalla tasolla. Markkinoinnilla voidaan lisätä tunnettuutta ja tavoittaa uusia asiakkaita. Työn tavoitteena oli löytää Heinolan taidemuseolle sopivat ja toimivat sisältömarkkinoinnin suunnittelun menetelmät sekä rakentaa niistä sellainen kokonaisuus, joka auttaisi toimeksiantajaa suunnittelemaan tehokasta sisältömarkkinointia pienet resurssit huomioon ottaen. Siksi opinnäytetyössä ei käsitellä sellaista markkinointia, joka vaatii merkittäviä taloudellisia resursseja, vaan keskitytään digitaaliseen markkinointiin sekä kaikkien saatavilla oleviin jakelukanaviin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin voittoa tavoittelemien organisaatioiden markkinoinnin erityispiirteitä, sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja suunnittelun menetelmiä. Teoria pohjautui alan suomen ja englanninkieliseen kirjallisuuteen sekä nettilähteisiin. Työn toiminnallinen osa pohjautui Heinolan taidemuseon tilanneanalyysiin ja teoriaan.
Työn lopputulos on sisältömarkkinoinnin suunnittelun manuaali. Suunnittelu tapahtuu kuudessa vaiheessa. Viisi ensimmäistä vaihetta perustuvat sisältömarkkinoinnin menetelmiin, ja prosessi on rakennettu niin, että jokainen seuraava vaihe hyödyntää edellisen vaiheen tulokset. Kuudes suunnittelun vaihe on päiväkohtainen vuosikello, jonka avulla sijoitetaan kaikki suunniteltu aikajanalle. Toinen tulos on manuaalin testausvaiheessa kehitetyt sisältömarkkinoinnin ehdotukset valitulle kohderyhmälle Heinolan taidemuseon tilanneanalyysin perusteella. Manuaali on toteutettu Excelissä. Kuvia työn tuloksesta löytyy tämän opinnäytetyön lopussa liitteenä. Opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2021.