När oron väcks : en kvantitativ undersökning om hur förhållningssättet ”Ta upp oron” tagits i bruk av de som gått Ta upp oron -utbildningen inom ramen för KASTE-familjeprojektet i Österbotten
Wargh, Hanna (2012)
Wargh, Hanna
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616606
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka hur det dialogiska förhållningssättet ta upp och samtala om oron med föräldrar har tagits i bruk av de som gått Ta upp oron- utbildningen inom ramen för KASTE-familjeprojektet i Österbotten. Undersökningen är ett beställningsarbete åt KASTE-familjeprojektet i Österbotten.
Teoridelen behandlar bl.a. tidigt ingripande, förhållningssättet ”Ta upp orons” centrala utgångspunkter och metodens praktiska tillvägagångssätt, samt fostringsgemenskap. Den empiriska delen utfördes med hjälp av undersökningsenkäter till personer som har gått KASTE-familjeprojektet i Österbottens Ta upp oron -utbildningar i ett antal kommuner i Österbotten.
Resultatet visade att Ta upp oron -utbildningen har haft positiv inverkan på de flesta av undersökningspersonerna. Deltagarna hade tagit till sig metodens centrala principer och i viss mån använt sig av metodens utarbetade redskap. Vad gäller situationen efter ett samtal visar resultatet att 90 % fått mest positiv respons av föräldrarna och att samarbetet efter ett orossamtal oftast har blivit bättre. The purpose to this thesis was to study the effect of the “Bring up concerns” training on the work of participants in trainings arranged by the KASTE Family Project in Ostrobothnia. This thesis was ordered by the KASTE project.
The theoretical part of the thesis includes early intervention and the central starting points and practical approaches of the “Bring up concerns” method. This research was quantitative and based on questionnaires. The target group of the study was those who had participated in “Bring up concerns” trainings arranged by the KASTE project in a number of municipalities in Ostrobothnia.
The research results showed that the training had a positive impact on most of the participants. The central principles of the method had been internalized and the working instruments of the method had been used to some extent. The results showed that the situation after a conversation was often positive. 90 % indicated that they have received mostly positive feedback from parents, and the partnership with the parents had usually improved.
Teoridelen behandlar bl.a. tidigt ingripande, förhållningssättet ”Ta upp orons” centrala utgångspunkter och metodens praktiska tillvägagångssätt, samt fostringsgemenskap. Den empiriska delen utfördes med hjälp av undersökningsenkäter till personer som har gått KASTE-familjeprojektet i Österbottens Ta upp oron -utbildningar i ett antal kommuner i Österbotten.
Resultatet visade att Ta upp oron -utbildningen har haft positiv inverkan på de flesta av undersökningspersonerna. Deltagarna hade tagit till sig metodens centrala principer och i viss mån använt sig av metodens utarbetade redskap. Vad gäller situationen efter ett samtal visar resultatet att 90 % fått mest positiv respons av föräldrarna och att samarbetet efter ett orossamtal oftast har blivit bättre.
The theoretical part of the thesis includes early intervention and the central starting points and practical approaches of the “Bring up concerns” method. This research was quantitative and based on questionnaires. The target group of the study was those who had participated in “Bring up concerns” trainings arranged by the KASTE project in a number of municipalities in Ostrobothnia.
The research results showed that the training had a positive impact on most of the participants. The central principles of the method had been internalized and the working instruments of the method had been used to some extent. The results showed that the situation after a conversation was often positive. 90 % indicated that they have received mostly positive feedback from parents, and the partnership with the parents had usually improved.