Sosiaalisen median vuosikello ja opas matkailun pienyritykselle
Noroaho, Milla (2021)
Noroaho, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112686
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajalle sosiaalisen median vuosikello sekä opas. Vuosikellon tarkoitus on auttaa sosiaalisessa mediassa aloittelevaa toimeksiantajaa hahmottamaan vuoden tärkeimmät julkaisu- ja markkinointiajankohdat, kun taas sosiaalisen median oppaan on tarkoitus lyhyesti tutustuttaa toimeksiantajaa sosiaaliseen mediaan ja sen käyttöön.
Toimeksiantajana toimii T:mi Tuutuntie, vuonna 2019 perustettu yhden naisen yritys. Tuutuntien tarjonnasta löytyy erilaisia ryhmä- sekä yksilöopastuksia pääkaupunkiseudulla, mutta myös ryhmämatkoja Bulgariaan ja Venäjälle. Tämä työ on rajattu koskemaan ainoastaan pääkaupunkiseudun opastuksia, sillä sosiaalinen media halutaan rakentaa näiden palveluiden ympärille. Tuutuntiellä ei ole ennestään sosiaalista mediaa käytössään ja tähän työhön valikoitui sosiaalisen median kanavista Facebook sekä Instagram.
Työn tietoperustassa käydään läpi sosiaalisen median määrittely, sen toiminnat ja kanavat sekä sosiaalisen median käyttö yrityksissä. Kanavista keskitytään tarkemmin Facebookiin sekä Instagramiin. Tietoperusta kattaa myös sosiaalisen median markkinointia, maksullista ja maksutonta mainontaa, markkinoinnin eri tyylisuuntia ja sosiaalisen median markkinointistrategiaa.
Työn empiirisessä osuudessa kuvataan produktin suunnittelua ja toteutusta. Tässä osiossa hyödynnetään tietoperustassa esiteltyä SOSTAC-markkinointimallia, jonka avulla analysoidaan yrityksen nykytila, kilpailijat sekä kohderyhmät. Nykytilan selvittämisessä käytetään apuna tunnettua SWOT-nelikenttäanalyysia. Lähtökohtien selvittämisen jälkeen luodaan markkinointistrategia, asetetaan sosiaaliseen mediaan tavoitteet SMART-mallia hyödyntämällä ja määritellään tarvittavat toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Empiirisen osan päättää prosessin seuranta ja mittaaminen.
Työn valmis produkti, sosiaalisen median vuosikello sekä sosiaalisen median opas on kuvina liitteet-osiossa. Produktista tuli tavoitteiden mukainen ja koko työ valmistui suunnitellun aikataulun mukaisesti. Valmis produkti on toimitettu toimeksiantajalle ja se on tarkoitus ottaa käyttöön pikimmiten.
Toimeksiantajana toimii T:mi Tuutuntie, vuonna 2019 perustettu yhden naisen yritys. Tuutuntien tarjonnasta löytyy erilaisia ryhmä- sekä yksilöopastuksia pääkaupunkiseudulla, mutta myös ryhmämatkoja Bulgariaan ja Venäjälle. Tämä työ on rajattu koskemaan ainoastaan pääkaupunkiseudun opastuksia, sillä sosiaalinen media halutaan rakentaa näiden palveluiden ympärille. Tuutuntiellä ei ole ennestään sosiaalista mediaa käytössään ja tähän työhön valikoitui sosiaalisen median kanavista Facebook sekä Instagram.
Työn tietoperustassa käydään läpi sosiaalisen median määrittely, sen toiminnat ja kanavat sekä sosiaalisen median käyttö yrityksissä. Kanavista keskitytään tarkemmin Facebookiin sekä Instagramiin. Tietoperusta kattaa myös sosiaalisen median markkinointia, maksullista ja maksutonta mainontaa, markkinoinnin eri tyylisuuntia ja sosiaalisen median markkinointistrategiaa.
Työn empiirisessä osuudessa kuvataan produktin suunnittelua ja toteutusta. Tässä osiossa hyödynnetään tietoperustassa esiteltyä SOSTAC-markkinointimallia, jonka avulla analysoidaan yrityksen nykytila, kilpailijat sekä kohderyhmät. Nykytilan selvittämisessä käytetään apuna tunnettua SWOT-nelikenttäanalyysia. Lähtökohtien selvittämisen jälkeen luodaan markkinointistrategia, asetetaan sosiaaliseen mediaan tavoitteet SMART-mallia hyödyntämällä ja määritellään tarvittavat toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Empiirisen osan päättää prosessin seuranta ja mittaaminen.
Työn valmis produkti, sosiaalisen median vuosikello sekä sosiaalisen median opas on kuvina liitteet-osiossa. Produktista tuli tavoitteiden mukainen ja koko työ valmistui suunnitellun aikataulun mukaisesti. Valmis produkti on toimitettu toimeksiantajalle ja se on tarkoitus ottaa käyttöön pikimmiten.