Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Digitaalinen markkinointisuunnitelma FinAwaylle
Sievänen, Marika (2021)
Sievänen, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112703
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on digitaalinen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön on toiminnallinen ja aihe valikoitui kiinnostuksesta oman yritystoiminnan kehittämiseen. FinAway on minun ja kollegani Alina Pettisen yhteinen matkailualan yritys, minkä ideana on rakentaa kotimaan matkakohteiden kokoojaverkkosivut. Alun perin meidän piti Pettisen kanssa kirjoittaa yhteinen työ, joka sisältäisi verkkosivujen rakentamisen prosessin ja digitaalisen markkinointisuunnitelman. Päädyimme kuitenkin tekemään erilliset työt tiiviissä yhteistyössä.
Työni päätavoitteiksi asetimme Pettisen kanssa FinAwayn brändin tunnettuuden kasvattamisen ja oman ammattitaidon kehittämisen. Alatavoitteet johdin päätavoitteista vastaamaan markkinointisuunnitelman tavoiteltua lopputulosta. Alatavoitteita olivat onnistuneen digitaalisen markkinointisuunnitelman rakentaminen FinAwayn ensimmäiselle vuodelle, suunnitella houkuttelevat mainokset, opetella värien käyttöä mainonnan tukena ja kohdentaa markkinointi oikeille segmenteille sekä oikeisiin kanaviin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään SOSTAC-mallin mukaisesti rakennetun digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimista ja sisältöä. SOSTAC-mallin mukaisesti työ etenee järjestyksessä esitellen lähtökohta-analyysin, tavoitteet, strategian, taktiikan, toimenpidesuunnitelman sekä tulosten seurannan ja mittaamisen. Edellä mainitut kohdat selitetään auki ja kerrotaan niihin kuuluvat sisältövaatimukset.
Empiirinen osa sisältää teoriaan pohjautuvan digitaalisen markkinointisuunnitelman FinAwayn ensimmäiselle vuodelle. Markkinointisuunnitelma etenee samassa järjestyksessä kuin teoriaosuudessa SOSTAC-mallin mukaisesti. Markkinointisuunnitelmassa on arvioitu FinAwayn liiketoiminnan lähtökohtia ja asetettu ensimmäisen vuoden sosiaalisen median kanavien seuraajatavoitteet. Strategioihin on kirjattu ensimmäisen vuoden markkinointistrategia, käytettävät markkinointikanavat, aikataulu ja arvioitu budjetti. Toimenpidesuunnitelma pitää sisällään mainosten suunnittelun ja toteutuksen, muutaman sisältöesimerkin sekä verkkosivujen julkaisun. Empiirisen osan päättää tulosten seurannan ja mittaamisen arviointi.
Opinnäytetyö valmistui kevään 2021 aikana ja alussa asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Kokonaisuudessaan työ inspiroi jatkamaan kohti omaa yrittäjyysunelmaa ja opetti monenlaisia uusia taitoja hyödynnettäväksi myöhemmin. Tätä digitaalista markkinointisuunnitelmaan tulemme Pettisen kanssa käyttämään FinAwayn ensimmäisen toimintavuoden tällaisenaan ja päivittämään sitä tarpeen mukaan seuraaville vuosille.
Työni päätavoitteiksi asetimme Pettisen kanssa FinAwayn brändin tunnettuuden kasvattamisen ja oman ammattitaidon kehittämisen. Alatavoitteet johdin päätavoitteista vastaamaan markkinointisuunnitelman tavoiteltua lopputulosta. Alatavoitteita olivat onnistuneen digitaalisen markkinointisuunnitelman rakentaminen FinAwayn ensimmäiselle vuodelle, suunnitella houkuttelevat mainokset, opetella värien käyttöä mainonnan tukena ja kohdentaa markkinointi oikeille segmenteille sekä oikeisiin kanaviin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään SOSTAC-mallin mukaisesti rakennetun digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimista ja sisältöä. SOSTAC-mallin mukaisesti työ etenee järjestyksessä esitellen lähtökohta-analyysin, tavoitteet, strategian, taktiikan, toimenpidesuunnitelman sekä tulosten seurannan ja mittaamisen. Edellä mainitut kohdat selitetään auki ja kerrotaan niihin kuuluvat sisältövaatimukset.
Empiirinen osa sisältää teoriaan pohjautuvan digitaalisen markkinointisuunnitelman FinAwayn ensimmäiselle vuodelle. Markkinointisuunnitelma etenee samassa järjestyksessä kuin teoriaosuudessa SOSTAC-mallin mukaisesti. Markkinointisuunnitelmassa on arvioitu FinAwayn liiketoiminnan lähtökohtia ja asetettu ensimmäisen vuoden sosiaalisen median kanavien seuraajatavoitteet. Strategioihin on kirjattu ensimmäisen vuoden markkinointistrategia, käytettävät markkinointikanavat, aikataulu ja arvioitu budjetti. Toimenpidesuunnitelma pitää sisällään mainosten suunnittelun ja toteutuksen, muutaman sisältöesimerkin sekä verkkosivujen julkaisun. Empiirisen osan päättää tulosten seurannan ja mittaamisen arviointi.
Opinnäytetyö valmistui kevään 2021 aikana ja alussa asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Kokonaisuudessaan työ inspiroi jatkamaan kohti omaa yrittäjyysunelmaa ja opetti monenlaisia uusia taitoja hyödynnettäväksi myöhemmin. Tätä digitaalista markkinointisuunnitelmaan tulemme Pettisen kanssa käyttämään FinAwayn ensimmäisen toimintavuoden tällaisenaan ja päivittämään sitä tarpeen mukaan seuraaville vuosille.