Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vad bidrar till en bra publikupplevelse under virtuella liveevenemang?

Edström, Simon (2021)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete_SimonEdström.pdf (984.8Kt)
Lataukset: 


Edström, Simon
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112647
Tiivistelmä
Genom denna kvalitativa forskning har jag undersökt hur publikupplevelser levereras under virtuella liveevenemang. Syftet med arbetet var att få insyn i publikens upplevelse av virtuella liveevenemang för att identifiera eventuella utvecklingsområden i hur dessa genomförs. Målsättningen var att undersöka på vilka sätt arrangörer av virtuella liveevenemang skapar en bra upplevelse för publikdeltagarna. Eftersom världen har drabbats av en världsomfattande pandemi och folksamlingar som följd blivit begränsade har det lett till att evenemangsbranschen drabbats av förödande ekonomiska konsekvenser. Enligt den finska branschorganisationen Tapahtumateollisuus r.y förlorade den finska evenemangsbranschen 1,8 miljarder euro under 2020 och konsultföretaget EY påvisar i sin utredning att scenkonst i Europa, som utgör en central del av evenemangsbranschen förlorat närmare 37 miljarder euro i omsättning. Då fysiska evenemang inte får ordnas är det viktigt att virtuella evenemang implementeras för att evenemangsbranschen ska kunna fortsätta driva verksamhet. Utmaningen ligger i att producera evenemang som engagerar publiken samtidigt som de levererar en bra och smidig upplevelse på en virtuell plattform. Arbetet är begränsat till tre olika virtuella evenemang och ett hybridevenemang som jag tagit del av. I arbetets resultat kom det fram att följande faktorer bidrar till att skapa en bra publikupplevelse: produktionskvalitet, en kunskapsbas inför evenemanget, användningen av s.k. gamification, interaktioner i realtid, exklusiva förmåner och attraktivt innehåll.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste