Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Peer-assisterad inlärning i simuleringsövningar för studenter inom sjuk- och hälsovården: En scoping review

Ekholm, Sabina (2021)

 
Avaa tiedosto
Ekholm_Sabina.pdf (1.161Mt)
Lataukset: 


Ekholm, Sabina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112695
Tiivistelmä
Genom simuleringsövningar kan kliniska färdigheter och olika praxis inom sjuk- och hälsovården systematiskt och ändamålsenligt övas. Genom att förbereda sig för både kritiska som vardagliga situationer kan fel och misstag minskas i den verkliga kliniska kontexten. En kompetent instruktör anses essentiell för en lyckad inlärning. Peer-assisterad inlärning medför dock att färre experter behövs och större studerandegrupper kan samtidigt delta i smågruppsövningar. Syftet med detta arbete var att studera användbarheten av peer-assisterad inlärning i förhållande till klinisk kunskap, färdigheter och förhållningssätt i samband med simuleringsövningar för studerande inom sjuk- och hälsovården. Vidare ville också fås en uppfattning om hur övningarna byggts upp och möjligen hitta ett lyckat sätt att förverkliga dem. En scoping review utfördes enligt det metodologiska ramverket av Joanna Briggs institut. Forskningsfrågorna besvarades genom att se på för- och nackdelar i resultaten av forskningsartiklar publicerade mellan åren 2015-2021. Sammanlagt 19 av oberoende experter granskade artiklar från fem olika databaser inkluderades. Data analyserades enligt induktiv innehållsanalys. Resultatet tyder på att peer-assisterad inlärning i samband med simuleringsövningar har en positiv inverkan på studerandens kliniska kunskaper och färdigheter. Tillfredsställelse och nytta med metoden uttrycktes både av deltagarstuderande som peer tutorer. Upplevelsen ledde också till ökat självförtroende. Experter behövs dock som stöd i bakgrunden då svårare frågor uppstår och för att försäkra kvaliteten av inlärning. Detta förverkligas genom att klargöra gemensamma spelregler i simuleringsövningarna samt ge tydliga anvisningar för övningarnas innehåll och struktur. Resultaten kan användas som vägledning för kommande planering av simuleringsövningar för studenter inom sjuk- och hälsovård.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste