Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bristfällig tillhörighet i en gemenskap - Konsekvenser för barn som stannat hemma under pandemin

Antas, Mathias; Donner, Katharina (2021)

 
Avaa tiedosto
Bristfällig tillhörighet i en gemenskap - Konsekvenser för barn som stannat hemma under pandemin (379.5Kt)
Lataukset: 


Antas, Mathias
Donner, Katharina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112657
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett samarbete mellan Arcada och Esbo stad. Lärdomsprovet är skrivet under projektet ”Nordiskt perspektiv” och under temat pandemi. Syftet med detta arbete var att studera vad bristfällig tillhörighet i en gemenskap kan ha för konsekvenser för de barn som har stannat hemma under pandemitiden. För att kunna få svar på vår frågeställning hade vi som forskningsfråga: Vilka konsekvenser av bristfällig tillhörande till en gemenskap kan barn uppleva om de inte kunde delta i den småbarnspedagogiska verksamheten? Metodvalet för vår studie är litteraturstudie. Litteraturstudien bestod av åtta (8) olika vetenskapliga artiklar. Artiklarna samlades in genom en systematisk litteratursökning i EBSCO, ProQuest och ScienceDirect och manuell sökning i Google Scholar. Artiklarna som valdes ut var starkt kopplade till tillhörighet och delaktighet. Resultaten av litteraturstudien var uppdelade i två (2) olika teman: Barns utveckling och hälsa och Känslan av tillhörighet. Resultaten visar att om barn inte upplever delaktighet och tillhörighet till en gemenskap kan detta leda till negativa effekter på barnets utveckling, mentala hälsa och på att barnen går miste om inlärning av sociala och mentala färdigheter. Resultaten visar också på en minskad fysisk aktivitet som kan bidra till bristande delaktighet. Resultaten av vårt arbete understryker hur viktigt det är för barn att redan från tidig ålder känna sig delaktiga och tillhöriga. Oavsett det allmänna samhällsläget är detta viktigt för barnens sociala utveckling och självbild att känna sig delaktig och tillhöriga i en gemenskap.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste