Perhepiste Nopean palvelun kehittäminen asiakkaan näkökulmasta
Metsämäki, Nella (2021)
Metsämäki, Nella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Perhepiste Nopealle tietoa siitä, mitä potentiaaliset asiakkaat palvelulta kaipaisivat. Tarkoituksena oli kartoittaa, millä tavoin Perhepiste Nopean palvelusta saataisiin asiakkaille vielä helpommin lähestyttävä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuotetun tiedon kautta saada Perhepiste Nopean palvelun kynnystä madallettua entisestään kuulemalla potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Tavoitteena oli myös lisätä tietoisuutta Perhepiste Nopeasta, saada lisää hyviä käyttäjäkokemuksia sekä vähentää lastensuojelun palvelujen tarvetta saamalla asiakkaita kevyemmän tuen piiriin. Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa käsiteltiin perhetyön ja matalan kynnyksen palvelun käsitteitä yleisesti.
Tutkimuksen kohdejoukkona toimivat perheet, jotka eivät vielä olleet Perhepiste Nopean asiakkaina. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kyselyyn vastattiin anonyymisti. Kysely sisälsi taustatietojen lisäksi kysymyksiä vastaajien mielikuvista sekä toiveista koskien Perhepiste Nopeaa. Vastauksia kyselyyn tuli 91, joista 12 jätettiin huomioimatta niiden kohdejoukkoon sopimattomuuden vuoksi. Näin ollen tutkimus perustui 79 vastaukseen. Kyselylomakkeen määrälliset kysymyksen analysoitiin Tixel-tilasto-ohjelman avulla ja laadullisista kysymyksistä koottiin sisällönanalyysi.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että suuri osa vastaajista tiesi palvelun ainakin nimeltä. Perhepiste Nopea tuotti useimmille vastaajille mielikuvan matalan kynnyksen palvelusta, josta saa nopeaa tukea, ohjausta ja neuvontaa perheen erilaisiin haasteisiin. Vastaajien keskeisimmät toiveet liittyivät sähköisten palveluiden tarjoamiseen.
Perhepiste Nopean voidaan todeta vastaajien keskuudessa olevan jo varsin tunnettu matalan kynnyksen palvelu vähintään mielikuvissa. Kun kuitenkin tavoitellaan palvelun hakeutumisen kynnyksen madaltumista entisestään, olisi tärkeää, että yhteydenotto- ja ajanvaraustapoja kehitettäisiin toiveisiin vastaavalla tavalla. Myös tutkimuksessa esiin tulleita varsinaista tarjottavaa palvelua koskevia toiveita olisi syytä huomioida palvelun kehittämiseksi.
Tutkimuksen kohdejoukkona toimivat perheet, jotka eivät vielä olleet Perhepiste Nopean asiakkaina. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kyselyyn vastattiin anonyymisti. Kysely sisälsi taustatietojen lisäksi kysymyksiä vastaajien mielikuvista sekä toiveista koskien Perhepiste Nopeaa. Vastauksia kyselyyn tuli 91, joista 12 jätettiin huomioimatta niiden kohdejoukkoon sopimattomuuden vuoksi. Näin ollen tutkimus perustui 79 vastaukseen. Kyselylomakkeen määrälliset kysymyksen analysoitiin Tixel-tilasto-ohjelman avulla ja laadullisista kysymyksistä koottiin sisällönanalyysi.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan todeta, että suuri osa vastaajista tiesi palvelun ainakin nimeltä. Perhepiste Nopea tuotti useimmille vastaajille mielikuvan matalan kynnyksen palvelusta, josta saa nopeaa tukea, ohjausta ja neuvontaa perheen erilaisiin haasteisiin. Vastaajien keskeisimmät toiveet liittyivät sähköisten palveluiden tarjoamiseen.
Perhepiste Nopean voidaan todeta vastaajien keskuudessa olevan jo varsin tunnettu matalan kynnyksen palvelu vähintään mielikuvissa. Kun kuitenkin tavoitellaan palvelun hakeutumisen kynnyksen madaltumista entisestään, olisi tärkeää, että yhteydenotto- ja ajanvaraustapoja kehitettäisiin toiveisiin vastaavalla tavalla. Myös tutkimuksessa esiin tulleita varsinaista tarjottavaa palvelua koskevia toiveita olisi syytä huomioida palvelun kehittämiseksi.