Robotiikan turvallisuus: Yhteistyörobottisolun turvallisuus oppimisympäristönä
Viitaniemi, Janne (2021)
Viitaniemi, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510927
Tiivistelmä
Robotiikan turvallisuus on ottanut isoja harppauksia uuteen suuntaan viime
vuosikymmenen aikana. Teollisuudessa robotit eivät välttämättä ole enää omissa
häkeissään vaan saattavat liikkua ihmisten seassa tai tehdä töitä yhdessä ihmisten kanssa.
Tämä luo suuria haasteita turvallisuuden kehitykselle, jotta työskentely robottien kanssa
pysyy turvallisena nyt ja jatkossa. Tämä koskee myös opetusta.
Opinnäytetyön tavoitteeseen yltämiseksi määriteltiin neljä tutkimuskysymystä. Niihin
haettiin vastausta kirjallisuudesta sekä laadullisen tutkimuksen kautta. Tutkimuksessa
kerättiin aineistoa kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin suomalaisiin
korkeakouluihin, joilla oli jonkinlaista toimintaa robotiikan kanssa.
Kerätystä aineistosta selvisi, että robotiikan turvallisuuden taso on Suomessa
oppilaitoksissa hyvällä tasolla. Vakavia tapaturmia ei ole viimeisen viiden vuoden aikana
sattunut vastaajien oppilaitoksissa. Lieviä vammoja ja materiaalivahinkoja syntyy
vuositasolla hieman, mutta nämä eivät vaadi toimenpiteitä turvallisuuden kehittämiseksi.
Tuloksista kävi myös ilmi, että jonkinlaista yhtenäistä linjaa tai ohjeistusta kaivattaisiin
robotiikan turvallisuuden kehitykseen Suomessa.
Tutkimuksen tuloksina saatiin henkilökunnalle pidettyä turvallisuudesta koulutusta ja
lisättyä yleistä tietämystä turvallisuuden moniuloitteisesta maailmasta. Tämän lisäksi
tehtiin konkreettisia muutoksia robotin käyttäjätasoihin ja pieniä muutostöitä itse
robottisoluun sekä kerättiin esille tulleista kehitysideoista listaus. Opinnäytetyön avulla
toimeksiantaja voi kehittää opetuksen turvallisuutta ja varmistaa ettei turhia
onnettomuuksia satu. Tutkimuksessa kerättyä tietoa voidaan hyödyntää myös
toimeksiantajan muihin robottisoluihin.
vuosikymmenen aikana. Teollisuudessa robotit eivät välttämättä ole enää omissa
häkeissään vaan saattavat liikkua ihmisten seassa tai tehdä töitä yhdessä ihmisten kanssa.
Tämä luo suuria haasteita turvallisuuden kehitykselle, jotta työskentely robottien kanssa
pysyy turvallisena nyt ja jatkossa. Tämä koskee myös opetusta.
Opinnäytetyön tavoitteeseen yltämiseksi määriteltiin neljä tutkimuskysymystä. Niihin
haettiin vastausta kirjallisuudesta sekä laadullisen tutkimuksen kautta. Tutkimuksessa
kerättiin aineistoa kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin suomalaisiin
korkeakouluihin, joilla oli jonkinlaista toimintaa robotiikan kanssa.
Kerätystä aineistosta selvisi, että robotiikan turvallisuuden taso on Suomessa
oppilaitoksissa hyvällä tasolla. Vakavia tapaturmia ei ole viimeisen viiden vuoden aikana
sattunut vastaajien oppilaitoksissa. Lieviä vammoja ja materiaalivahinkoja syntyy
vuositasolla hieman, mutta nämä eivät vaadi toimenpiteitä turvallisuuden kehittämiseksi.
Tuloksista kävi myös ilmi, että jonkinlaista yhtenäistä linjaa tai ohjeistusta kaivattaisiin
robotiikan turvallisuuden kehitykseen Suomessa.
Tutkimuksen tuloksina saatiin henkilökunnalle pidettyä turvallisuudesta koulutusta ja
lisättyä yleistä tietämystä turvallisuuden moniuloitteisesta maailmasta. Tämän lisäksi
tehtiin konkreettisia muutoksia robotin käyttäjätasoihin ja pieniä muutostöitä itse
robottisoluun sekä kerättiin esille tulleista kehitysideoista listaus. Opinnäytetyön avulla
toimeksiantaja voi kehittää opetuksen turvallisuutta ja varmistaa ettei turhia
onnettomuuksia satu. Tutkimuksessa kerättyä tietoa voidaan hyödyntää myös
toimeksiantajan muihin robottisoluihin.