Henkilöauton renkaan elinkaaren hiilijalanjälki
Nousiainen, Eero-Pekka (2021)
Nousiainen, Eero-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511104
Tiivistelmä
Vuonna 2019 Suomen hallitus asetti tavoitteeksi, että Suomesta tulisi hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tähän pyritään muun muassa päästövähennystoimilla ja vahvistamalla hiilinieluja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia henkilöauton renkaan elinkaarta ja sen hiilijalanjälkeä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia renkaan kierrätyksen mahdollisuuksia ja kierrätyksen vaikutuksia valmistusketjun hiilijalanjälkeen.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka lisäksi aineistoa täydennettiin asiantuntijahaastattelulla. Kirjallisuuskatsauksen avulla haluttiin luoda kokonaiskuvaa ilmiöstä, ja haastattelulla puolestaan pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempia tietoja aiheesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöauton renkaan valmistusketjun hiilijalanjälki muodostuu raaka-aineiden valmistuksesta, renkaan valmistuksesta, raaka-aineiden ja valmiin renkaan kuljetuksista, renkaan
käytöstä ja renkaan kierrätyksestä. Kaikista eniten, lähes 90 prosenttia, renkaan hiilijalanjälkeen vaikuttaa
renkaan käyttö. Puolestaan renkaan kierrätyksestä syntyi alle yksi prosentti koko tuotteen hiilijalanjälkeen.
Tutkimus osoitti, että henkilöauton renkaan hiilijalanjälkeen vaikuttaa eniten renkaan käyttö. Vaikka renkaiden valmistajat voivat vaikuttaa renkaiden vierintävastukseen käytettävillä materiaaleilla ja renkaan rakenteella, tulisi myös kuluttajien olla tietoisempia rengaspaineiden vaikutuksesta vierintävastukseen ja näin
ollen polttoaineen kulutuksesta syntyviin päästöihin. Myös renkaiden pinnoituksella voidaan vaikuttaa
päästöihin, sillä pinnoittamisesta syntyy vain noin viidennes päästöjä verrattuna uuden renkaan valmistuksesta syntyviin päästöihin
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka lisäksi aineistoa täydennettiin asiantuntijahaastattelulla. Kirjallisuuskatsauksen avulla haluttiin luoda kokonaiskuvaa ilmiöstä, ja haastattelulla puolestaan pyrittiin saamaan yksityiskohtaisempia tietoja aiheesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöauton renkaan valmistusketjun hiilijalanjälki muodostuu raaka-aineiden valmistuksesta, renkaan valmistuksesta, raaka-aineiden ja valmiin renkaan kuljetuksista, renkaan
käytöstä ja renkaan kierrätyksestä. Kaikista eniten, lähes 90 prosenttia, renkaan hiilijalanjälkeen vaikuttaa
renkaan käyttö. Puolestaan renkaan kierrätyksestä syntyi alle yksi prosentti koko tuotteen hiilijalanjälkeen.
Tutkimus osoitti, että henkilöauton renkaan hiilijalanjälkeen vaikuttaa eniten renkaan käyttö. Vaikka renkaiden valmistajat voivat vaikuttaa renkaiden vierintävastukseen käytettävillä materiaaleilla ja renkaan rakenteella, tulisi myös kuluttajien olla tietoisempia rengaspaineiden vaikutuksesta vierintävastukseen ja näin
ollen polttoaineen kulutuksesta syntyviin päästöihin. Myös renkaiden pinnoituksella voidaan vaikuttaa
päästöihin, sillä pinnoittamisesta syntyy vain noin viidennes päästöjä verrattuna uuden renkaan valmistuksesta syntyviin päästöihin