Sote-uudistuksen matkassa : Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikön toimivuus vammaispalvelutoimistojen työntekijöiden näkökulmasta
Mikkolanaho, Sini; Rahko, Henna (2021)
Mikkolanaho, Sini
Rahko, Henna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112760
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikön kanssa. Henkilökohtaisen avun yksikön toiminta käynnistyi vuoden 2020 alussa ja sen toiminnan tavoitteet nousevat sote-uudistuksesta sekä palveluiden keskittämisestä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Pirkanmaan vammaispalveluiden työntekijät ovat kokeneet yksikön perustamisen ja toiminnan aloittamisen sekä miten yhteistyö yksikön kanssa toimii. Tarkoituksena oli selvittää myös mahdollisia kehityskohteita yksikön toiminnassa ja yksikön ja kuntien välisessä yhteistyössä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena Pirkanmaan vammaispalvelutoimistojen työntekijöille. Kyselyaineisto käsiteltiin tilastointiohjelma Excelillä ja haastatteluaineistolle tehtiin teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan henkilökohtaisen avun yksikön perustaminen koettiin kunnissa hyvänä. Yksikön tarjoamat palvelut helpottivat kuntien arkea ja seudullinen kehittäminen oli mielekkäämpää yhdessä. Toisaalta yksikön käynnistämiseen liittyvät muutokset koettiin suurina ja etenkin toiminnan sekä palvelumallien alkuvaiheet ja niiden kiireellinen läpivienti aiheuttivat alkuvaikeuksia. Tuloksista ilmeni, että työntekijät kokivat yhteistyön yksikön kanssa toimivana, mutta toivoivat yksikön ja kuntien välille enemmän yhteydenpitoa, avointa viestintää sekä vaikutusmahdollisuuksia.
Tuloksista voidaan päätellä, että vuorovaikutukseen ja viestintään panostaminen on tärkeää sekä yhteistyön että laajemmin katsottuna myös isompien organisaatiomuutosten edistämisen kannalta. Yhteistyö, vuorovaikutus ja monipuolinen viestintä mahdollistavat luottamuksellisen ja avoimen työilmapiirin rakentamisen sekä luovat pohjan muutosten ymmärtämiselle ja niihin sitoutumiselle. Viestintävälineiden ominaisuuksien tehokas käyttöönotto parantaa viestintää etäaikana ja tärkeää on myös ideointi ja kokeilu uusien viestintäkeinojen löytämiseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Pirkanmaan vammaispalveluiden työntekijät ovat kokeneet yksikön perustamisen ja toiminnan aloittamisen sekä miten yhteistyö yksikön kanssa toimii. Tarkoituksena oli selvittää myös mahdollisia kehityskohteita yksikön toiminnassa ja yksikön ja kuntien välisessä yhteistyössä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena Pirkanmaan vammaispalvelutoimistojen työntekijöille. Kyselyaineisto käsiteltiin tilastointiohjelma Excelillä ja haastatteluaineistolle tehtiin teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan henkilökohtaisen avun yksikön perustaminen koettiin kunnissa hyvänä. Yksikön tarjoamat palvelut helpottivat kuntien arkea ja seudullinen kehittäminen oli mielekkäämpää yhdessä. Toisaalta yksikön käynnistämiseen liittyvät muutokset koettiin suurina ja etenkin toiminnan sekä palvelumallien alkuvaiheet ja niiden kiireellinen läpivienti aiheuttivat alkuvaikeuksia. Tuloksista ilmeni, että työntekijät kokivat yhteistyön yksikön kanssa toimivana, mutta toivoivat yksikön ja kuntien välille enemmän yhteydenpitoa, avointa viestintää sekä vaikutusmahdollisuuksia.
Tuloksista voidaan päätellä, että vuorovaikutukseen ja viestintään panostaminen on tärkeää sekä yhteistyön että laajemmin katsottuna myös isompien organisaatiomuutosten edistämisen kannalta. Yhteistyö, vuorovaikutus ja monipuolinen viestintä mahdollistavat luottamuksellisen ja avoimen työilmapiirin rakentamisen sekä luovat pohjan muutosten ymmärtämiselle ja niihin sitoutumiselle. Viestintävälineiden ominaisuuksien tehokas käyttöönotto parantaa viestintää etäaikana ja tärkeää on myös ideointi ja kokeilu uusien viestintäkeinojen löytämiseksi.