Jalkapallon omatoimisen harjoittelun digitaalinen pelillistäminen
Bogdanov, Anton; Mikkola, Jimi (2021)
Lataukset:
Bogdanov, Anton
Mikkola, Jimi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jalkapallon omatoimisen harjoittelun innostavuutta
jalkapalloseurassa. Harjoittelun tulisi olla pelaajille innostavaa sekä sisäisesti motivoivaa.
Omatoimisen harjoittelun tulisi olla arkea tavoitteellisesti harjoitteleville, mutta myös muiden
motivaatiotekijöiden vuoksi harrastaville pelaajille. Pääkohderyhmäksi valittiin 9–12-
vuotiaat jo jalkapalloa harrastavat lapset, mutta myöhemmin työtä halutaan hyödyntää
myös muissa ikäryhmissä.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin produktiona. Produktio syntyi tarpeesta lisätä pelaajien
omatoimisen harjoittelun ja yleisen liikunnallisuuden määrää. Tavoitteena on tarkastella
pelaajia oppijoina ja sisäisesti motivoida heitä oppimaan jalkapalloa ja elämäntaitoja
itseohjautuvasti. Loimme omatoimisen harjoitteluun pelin. Omatoimisen harjoittelun pelissä
pelaajat kehittävät omaa pelaajakorttiaan. Pelaajakorttia voi kehittää pelin eri kategorioihin
keskittyvien tehtävien kautta. Pelaajat pääsevät itse valitsemaan milloin ja mitä tehtäviä he
suorittavat eli mihin kategoriaan he keskittyvät. Keskeisimmät työvaiheet olivat aineiston
kerääminen, teoriataustan luominen, omien havaintojen reflektointi, asiantuntija- ja
kohderyhmähaastattelut sekä̈ omatoimisen harjoittelun pelin luominen.
Opinnäytetyöprosessi alkoi marraskuussa 2020 ja työ̈ esiteltiin toukokuussa 2021.
Työn tuloksena syntyi jalkapalloseura FC Kasiysin omatoimisen harjoittelun peli, joka
innostaa pelaajia itsensä monipuolisessa kehittämisessä ja oman kehittymisen
seurannassa. Laadullisena tavoitteena oli luoda mahdollisimman käyttäjälähtöinen,
sisällöllisesti laadukas, ja helposti jalkautettavissa oleva lopputulos.
Omatoimisen harjoittelun pelin avulla seuralla on mahdollista monistaa hyväksi havaittuja
toimintamalleja haluamilleen ryhmille. Seurata pelaajiensa kehittymistä joko yksilöinä tai
kokonaisuutena. Lisäksi työtä on mahdollista muokata ja luoda sen avulla uusia
toimintamalleja myös muihin toimeksiantajan projekteihin.
jalkapalloseurassa. Harjoittelun tulisi olla pelaajille innostavaa sekä sisäisesti motivoivaa.
Omatoimisen harjoittelun tulisi olla arkea tavoitteellisesti harjoitteleville, mutta myös muiden
motivaatiotekijöiden vuoksi harrastaville pelaajille. Pääkohderyhmäksi valittiin 9–12-
vuotiaat jo jalkapalloa harrastavat lapset, mutta myöhemmin työtä halutaan hyödyntää
myös muissa ikäryhmissä.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin produktiona. Produktio syntyi tarpeesta lisätä pelaajien
omatoimisen harjoittelun ja yleisen liikunnallisuuden määrää. Tavoitteena on tarkastella
pelaajia oppijoina ja sisäisesti motivoida heitä oppimaan jalkapalloa ja elämäntaitoja
itseohjautuvasti. Loimme omatoimisen harjoitteluun pelin. Omatoimisen harjoittelun pelissä
pelaajat kehittävät omaa pelaajakorttiaan. Pelaajakorttia voi kehittää pelin eri kategorioihin
keskittyvien tehtävien kautta. Pelaajat pääsevät itse valitsemaan milloin ja mitä tehtäviä he
suorittavat eli mihin kategoriaan he keskittyvät. Keskeisimmät työvaiheet olivat aineiston
kerääminen, teoriataustan luominen, omien havaintojen reflektointi, asiantuntija- ja
kohderyhmähaastattelut sekä̈ omatoimisen harjoittelun pelin luominen.
Opinnäytetyöprosessi alkoi marraskuussa 2020 ja työ̈ esiteltiin toukokuussa 2021.
Työn tuloksena syntyi jalkapalloseura FC Kasiysin omatoimisen harjoittelun peli, joka
innostaa pelaajia itsensä monipuolisessa kehittämisessä ja oman kehittymisen
seurannassa. Laadullisena tavoitteena oli luoda mahdollisimman käyttäjälähtöinen,
sisällöllisesti laadukas, ja helposti jalkautettavissa oleva lopputulos.
Omatoimisen harjoittelun pelin avulla seuralla on mahdollista monistaa hyväksi havaittuja
toimintamalleja haluamilleen ryhmille. Seurata pelaajiensa kehittymistä joko yksilöinä tai
kokonaisuutena. Lisäksi työtä on mahdollista muokata ja luoda sen avulla uusia
toimintamalleja myös muihin toimeksiantajan projekteihin.