Perhehoitajien työhyvinvoinnin kehittäminen Etelä-Savossa
Uotinen, Virpi (2021)
Uotinen, Virpi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112889
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämistehtävässä selvitettiin Etelä-Savon alueella toimivien toimeksianto-sopimuksen tehneiden ikäihmisten perhehoitajien kokemus tämänhetkisestä työhyvinvoinnista ja tuen riittävyydestä. Kehitettiin yhdessä perhehoitajien kanssa työhyvinvointia ja sitä edistävät koulutussisällöt vuodelle 2021. Työhy-vinvointia kehitettiin, koska Etelä-Savon ja koko valtakunnan tavoite on lisätä kaikenikäisten perhehoitoa. Iäkkäiden perhehoito on vielä vähäistä. Valtakun-nalliseen tavoitteeseen päästään, jos perhehoitajia ja tukea heidän jaksami-seensa on riittävästi.
Kehittämistehtävä oli otteeltaan kvalitatiivinen ja kehittämismenetelmänä käy-tettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilu on työmenetelmä, jossa suunnitel-laan ja kehitetään yhteiskehittämisen keinoin. Palvelumuotoilun yksi keskei-nen ajatus on palvelun eri osapuolten osallistaminen palvelun kehittämiseen. (Tuulaniemi 2011.) Tässä kehittämistehtävässä selvitettiin alku kyselyn avulla tämänhetkinen kokemus työhyvinvoinnista. Kyselyyn vastasi 16 perhehoitajaa. Työpajoja järjestettiin kaksi kertaa. Työpajoissa käytettiin apuna Rauramon (2012) työhyvinvoinnin portaita. Työpajoihin osallistui 11 perhehoitajaa, perhe-hoidon koordinaattori ja kehittäjä.
Kehittämistehtävässä todettiin, että perhehoitajat saavat tukea, mutta eivät riit-tävästi. Vuoden 2021 koulutusaiheet ja sisällöt sekä muut tapahtumat tukevat perhehoitajan työhyvinvointia fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Työn luonnetta emme voi muuttaa, mutta tukea hyvinvointiin voidaan lisätä. Etelä-Savon alueella otetaan käyttöön vuosittainen kysely perhehoitajille ja sen pe-rusteella suunnitellaan koulutukset.
Asiasanat: perhehoito, perhehoitaja, työhyvinvointi, palvelumuotoilu ABSTRACT
The development task clarified the experiences of elderly people`s caregivers. who had made an assignment agreement on well-being at work and adequacy of support. The purpose was to develop together with the family caregivers the well-being at work and develop the training contents for the year 2021. Well-being at work was developed, because the goal of South Savo and the nation l is to increase family care for all ages. Family care for the elderly is limited. The national goal will be achieved if there is enough for support family cares to cope.
The development task was qualitative in its approach and service design was used in planning and developing through co-development. Service design’s one key idea is involving different sides in developing the service. (Tuulaniemi
i2011). This development task sorted out current experience of well-being at work, through a initial survey. Sixteen family cares filled out the survey. Work-shops were held no times. The workshops used Rauramo’s (2012) steps of well-being at works. There were eleven family carers, family care coordinator and a developer at the workshops.
The development task discovered, that family carers receive support but not enough. The 2021 training subjects and contents as well other events sup-port family care’s well-being at work physically, mentally and socially. The na-ture of the work we cannot be changed, but the support of the well-being will be increased. An annual survey will be introduced in the South Savo area and the trainings will be planned besed on it.
Keywords: family care, family caregivers, well-being, service design
Kehittämistehtävässä selvitettiin Etelä-Savon alueella toimivien toimeksianto-sopimuksen tehneiden ikäihmisten perhehoitajien kokemus tämänhetkisestä työhyvinvoinnista ja tuen riittävyydestä. Kehitettiin yhdessä perhehoitajien kanssa työhyvinvointia ja sitä edistävät koulutussisällöt vuodelle 2021. Työhy-vinvointia kehitettiin, koska Etelä-Savon ja koko valtakunnan tavoite on lisätä kaikenikäisten perhehoitoa. Iäkkäiden perhehoito on vielä vähäistä. Valtakun-nalliseen tavoitteeseen päästään, jos perhehoitajia ja tukea heidän jaksami-seensa on riittävästi.
Kehittämistehtävä oli otteeltaan kvalitatiivinen ja kehittämismenetelmänä käy-tettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilu on työmenetelmä, jossa suunnitel-laan ja kehitetään yhteiskehittämisen keinoin. Palvelumuotoilun yksi keskei-nen ajatus on palvelun eri osapuolten osallistaminen palvelun kehittämiseen. (Tuulaniemi 2011.) Tässä kehittämistehtävässä selvitettiin alku kyselyn avulla tämänhetkinen kokemus työhyvinvoinnista. Kyselyyn vastasi 16 perhehoitajaa. Työpajoja järjestettiin kaksi kertaa. Työpajoissa käytettiin apuna Rauramon (2012) työhyvinvoinnin portaita. Työpajoihin osallistui 11 perhehoitajaa, perhe-hoidon koordinaattori ja kehittäjä.
Kehittämistehtävässä todettiin, että perhehoitajat saavat tukea, mutta eivät riit-tävästi. Vuoden 2021 koulutusaiheet ja sisällöt sekä muut tapahtumat tukevat perhehoitajan työhyvinvointia fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Työn luonnetta emme voi muuttaa, mutta tukea hyvinvointiin voidaan lisätä. Etelä-Savon alueella otetaan käyttöön vuosittainen kysely perhehoitajille ja sen pe-rusteella suunnitellaan koulutukset.
Asiasanat: perhehoito, perhehoitaja, työhyvinvointi, palvelumuotoilu
The development task clarified the experiences of elderly people`s caregivers. who had made an assignment agreement on well-being at work and adequacy of support. The purpose was to develop together with the family caregivers the well-being at work and develop the training contents for the year 2021. Well-being at work was developed, because the goal of South Savo and the nation l is to increase family care for all ages. Family care for the elderly is limited. The national goal will be achieved if there is enough for support family cares to cope.
The development task was qualitative in its approach and service design was used in planning and developing through co-development. Service design’s one key idea is involving different sides in developing the service. (Tuulaniemi
i2011). This development task sorted out current experience of well-being at work, through a initial survey. Sixteen family cares filled out the survey. Work-shops were held no times. The workshops used Rauramo’s (2012) steps of well-being at works. There were eleven family carers, family care coordinator and a developer at the workshops.
The development task discovered, that family carers receive support but not enough. The 2021 training subjects and contents as well other events sup-port family care’s well-being at work physically, mentally and socially. The na-ture of the work we cannot be changed, but the support of the well-being will be increased. An annual survey will be introduced in the South Savo area and the trainings will be planned besed on it.
Keywords: family care, family caregivers, well-being, service design