Vastuullinen viestintä Saariston rengastiellä toimivissa yrityksissä
Salo, Katri (2021)
Salo, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112786
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana matkailun koulutusta. Opinnäytetyössä tutkittiin minkälaista vastuullisviestintää Saariston rengastiellä toimivat yritykset tuottavat. Tutkimusta käsiteltiin matkailijan näkökulmasta ja tutkittiin minkälaista tietoa, on mahdollista löytää kotisivujen ja sosiaalisen median kautta. Saariston rengastie sijaitsee Turun saaristossa ja on yksi suosituimmista saaristokohteista.
Toimeksiantajana toimi TOURIST-hanke, joka oli tarkoitettu opiskelijoille ja oli osa Euroopan Unionin Erasmus+ ohjelmaa. Hankkeen tarkoitus oli edistää tietoutta kestävästä kehityksestä ja lisätä kestävien projektien määrää ympäri maailmaa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin Suomen saaristoalueisiin sekä niiden vetovoimatekijöihin. Opinnäytetyön teoria pohjautui kestävään kehitykseen ja vastuullisuusviestintään. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat kestävä matkailu, vastuullisuusviestintä sekä kestävä kehitys. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineisto kerättiin havainnoimalla tutkittavan alueen yrityksien kotisivuja sekä sosiaalista mediaa. Havainnointi suoritettiin käyttämällä vastuullisen viestinnän piirteitä. Havainnoinnin avulla saatu aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia.
Opinnäytetyöstä kävi ilmi miten vähän alueella toimivat yritykset viestivät kestävästä kehityksestä. Viestinnän määrä vaihteli huomattavasti yritysten välillä. Vastuullisen matkailun kasvaessa matkailutrendiksi, yrityksien on vastattava asiakkaiden kysyntään kestävästä kehityksestä
Toimeksiantajana toimi TOURIST-hanke, joka oli tarkoitettu opiskelijoille ja oli osa Euroopan Unionin Erasmus+ ohjelmaa. Hankkeen tarkoitus oli edistää tietoutta kestävästä kehityksestä ja lisätä kestävien projektien määrää ympäri maailmaa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin Suomen saaristoalueisiin sekä niiden vetovoimatekijöihin. Opinnäytetyön teoria pohjautui kestävään kehitykseen ja vastuullisuusviestintään. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat kestävä matkailu, vastuullisuusviestintä sekä kestävä kehitys. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineisto kerättiin havainnoimalla tutkittavan alueen yrityksien kotisivuja sekä sosiaalista mediaa. Havainnointi suoritettiin käyttämällä vastuullisen viestinnän piirteitä. Havainnoinnin avulla saatu aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia.
Opinnäytetyöstä kävi ilmi miten vähän alueella toimivat yritykset viestivät kestävästä kehityksestä. Viestinnän määrä vaihteli huomattavasti yritysten välillä. Vastuullisen matkailun kasvaessa matkailutrendiksi, yrityksien on vastattava asiakkaiden kysyntään kestävästä kehityksestä