Hållbar funktion och design som produktspecifika konsumentvärderingar - En kvantitativ marknadsundersökning för Riot Innovations Oy
Simberg, Jonas (2021)
Simberg, Jonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112916
Tiivistelmä
Arbetet är en kvantitativ marknadsundersökning beställd av Riot Innovations Oy. Som grund för undersökningen var företagets bristfälliga kunskap om sin potentiella marknad och speciellt konsumentvärderingar. Företaget ville därmed öka sin förståelse av den potentiella slutanvändaren, och vidare, skapa bättre förutsättningar för bl.a. framtida kund-segmentering och övriga marknadsföringsinitiativ. Studiens syfte var att granska konsumentvärderingar gällande företagets förväntade produkt, en eloptimerande smartplugg med stilren nordisk design. Mera specifikt, var målsättningen att jämföra produktens hållbara funktion med dess design/utseende och dessutom inkludera prisvärderingar för produkten. En mobilenkät distribuerades organiskt till en förbestämd sampelstorlek på 200 respondenter i Sverige och Finland. Svaren analyserades sedan statistiskt och i kombination med demografiska variabler. Också en kortfattad korrelationsanalys ingick för att granska för studien relevanta variabelsamband. Resultaten visade bl.a. att det fanns ett allmänt positivt intresse till den förväntade produktens egenskaper och design. Vid närmare jämförelse, visade det sig att samplet värderade den hållbara funktionaliteten högre jämfört med produktens design. Denna trend upprepades i majoriteten av analyserade variabelkombinationer, där också intressanta demografiska skillnader förekom. Samtidigt ansågs produktens preliminära riktpris vara för högt. Det fanns svaga positiva samband mellan både allmänna värderingar till hållbarhet och design, samt relaterade produktspecifika värderingar. Den slutförda studien bidrar förhoppningsvis med ökad förståelse av produktspecifika konsumentvärderingar, samt ger stöd och förutsättningar för framtida beslutsfattande och -utvecklingsarbete. I framtiden rekommenderas företaget om möjligt också använda sig av kvalitativa angreppssätt i sin marknadsundersökning, t.ex. genom att utföra fysiska produktdemonstrationer till ett mera fokuserat urval.