Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändistrategia tarinankerrontaa hyödyntäen

Lepistö, Nina (2021)

Avaa tiedosto
Lepistö_Nina.pdf (1.453Mt)
Lataukset: 


Lepistö, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112920
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle Sustorylle brändistrategia, joka toimii pohjana yhdistyksen viestinnässä ja toiminnan organisoinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda selkeä ja yhtenäinen kuva brändistä ja millainen vaikutus tarinankerronnalla on yritysviestintään. Vaikka toimeksiantajana on yhdistys, on brändin, brändistrategian ja tarinankerronnan käsitteitä käsitelty yritystoiminnan näkökulmasta.

Perinteisesti ajateltuna brändi on tuote, tuotemerkki, yritys, henkilö tai jokin näihin verrattavissa oleva, jolle on luotu tai pikemminkin syntynyt laaja tunnettuus. Nykypäivänä brändi on kuitenkin paljon enemmän, se muodostuu kaikesta mitä yritys tai yhdistys tekee, viestii, miltä se näyttää ja kuulostaa ja miten siitä puhutaan. Parhaimmillaan brändi on selkeä, erilainen, innostava ja tavoitteellinen.

Strategia ohjaa organisaation toimintaa ja arkea ja varmistaa vision toteutumisen. Onnistuakseen strategia vaatii yhdenmukaisuutta, sitoutumista ja muokkaamista. Strategian määrittäminen ja kiteyttäminen ymmärrettävään muotoon on vaativa tehtävä ja laadittaessa tulisi huomioida kenelle ja kenen kanssa viestitään.

Asiakasuskollisuus kasvaa sen mukaisesti, miten asiakas huomioidaan ja millä tavoin brändiä rakennetaan.

Tarinankerronta on ollut, kautta ihmiskunnan historian, tehokas viestinnän ja kommunikaation muoto. Sen käyttö yritysmaailmassa on kuitenkin aika tuore ajatus.

Lopullinen brändistrategia rakentui tarinankerronnan raameihin ja sen tavoitteena on herättää ajatuksia yhdistyksen sisällä. Brändistrategiasta ei tehty tarkoituksella liian yksityiskohtaista, jo opinnäytetyön julkisuudenkin takia.

Yritystoiminnan murros oli havaittavissa lähteissä, brändin käsite oli sitä laajempi, mitä tuoreempi lähde. Asiakkaat ovat helpommin ja nopeammin saavutettavissa sosiaalisen median myötä, joten vuorovaikutus on ensisijaisen tärkeää brändin luomisessa. Brändiä ja brändistrategiaa luodessa on tärkeä muistaa, että lopulta se brändi kuitenkin muotoutuu ihmisten mielien ja kokemusten myötä, ei hienoilla korulauseilla työryhmän kesken. Onnistunut brändistrategia kaipaa sitoutumista ja johdonmukaisuutta.

Tarinankerronta on löytänyt tiensä yritysmaailmaan ja sen tehokas ja looginen käyttäminen auttaa yrityksen tai yhdistyksen viestinnässä, koska tarinat jäävät ihmisten mieleen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste