Millenniegenerationens sätt att söka och köpa flygbiljetter
Heikkinen, Topi (2021)
Heikkinen, Topi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112941
Tiivistelmä
Flygindustrin befinner sig i största krisen någonsin. På grund av koronapandemin är länderna stängda och fritidsresandet på rekordlåg nivå. Millenniegenerationen är ansvarig för omkring hälften av all reserelaterad spendering i världen. Detta arbete har koncentrerat på hur millennialer beter sig när de söker och köper flygbiljetter. Man har också byggt på med lojalitets-, och hållbarhetsaspekter för att bilda en bättre bild av millennialkonsumenten. Mycket av teori baserar sig på konsumentbeteende samt de egenskaper som millennialer har som konsumenter. För att bygga en bredare helhet har man använt sig av Maslow’s behovsteori samt en mer specifik teori av McIntosh, Goeldner och Ritchie som fokuserar sig på turism. Undersökningen använde sig av en kvantitativ enkät som distribuerades på nätet. Enkäten nådde 101 respondenter. I enkäten fokuserade man på respondenternas beteende före koronapandemin. Enligt resultaten var det till stor del fritidsresor som gäller för millennialer. De är också relativt lojala och 50,38 % sade att de är redo att betala mera om de får flyga med sitt favoritbolag. Av respondenterna använde 31,64 % sig av en metasökmotor när de söker efter sina flygbiljetter medan när det kom till själva köpandet tog flygbolagens egna nätsidor första platsen med 40,32 %.