Itsensä johtamisen merkitys verkko-opiskelussa
Pietinen, Janni (2021)
Pietinen, Janni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä on itsensä johtamisen merkitys verkko- opiskelussa, mitä itsensä johtaminen on, miten itsensä johtaminen ilmenee verkko-opiskelussa sekä voiko verkko-opiskelijana kehittyä itsensä johtamisen avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kahden pääaiheen, verkko-opetuksen ja -opiskelun sekä itsensä johtamisen, ympärille. Verkko-opetuksen ja -opiskelun osuudessa määritetään keskeisimmät aiheeseen liittyvät käsitteet, perehdytään verkko-opiskelussa ilmeneviin organisaatio- sekä opiskelijalähtöisiin haasteisiin ja tarkastellaan onnistuneen verkko- opiskelun mahdollistavia tekijöitä. Toisessa tietoperustan osuudessa itsensä johtamista tarkastellaan kokonaisvaltaisesti useasta eri näkökulmasta, aina fyysisestä ja psyykkisestä sosiaaliseen näkökulmaan. Työn keskeisin tietoperusta on koottu yhteenvedoksi osuuden loppuun.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin laadullinen tutkimus teemahaastattelun muodossa. Tutkimushaastattelun tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen: mikä on itsensä johtamisen merkitys verkko-opiskelussa? Haastateltaviksi valittiin seitsemän opiskelijaa, joilla on eri määrä kokemusta verkko-opiskelusta. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että itsensä johtamisen taidot ovat merkittävässä roolissa verkko-opiskelussa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kahden pääaiheen, verkko-opetuksen ja -opiskelun sekä itsensä johtamisen, ympärille. Verkko-opetuksen ja -opiskelun osuudessa määritetään keskeisimmät aiheeseen liittyvät käsitteet, perehdytään verkko-opiskelussa ilmeneviin organisaatio- sekä opiskelijalähtöisiin haasteisiin ja tarkastellaan onnistuneen verkko- opiskelun mahdollistavia tekijöitä. Toisessa tietoperustan osuudessa itsensä johtamista tarkastellaan kokonaisvaltaisesti useasta eri näkökulmasta, aina fyysisestä ja psyykkisestä sosiaaliseen näkökulmaan. Työn keskeisin tietoperusta on koottu yhteenvedoksi osuuden loppuun.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin laadullinen tutkimus teemahaastattelun muodossa. Tutkimushaastattelun tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen: mikä on itsensä johtamisen merkitys verkko-opiskelussa? Haastateltaviksi valittiin seitsemän opiskelijaa, joilla on eri määrä kokemusta verkko-opiskelusta. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että itsensä johtamisen taidot ovat merkittävässä roolissa verkko-opiskelussa.