Ledarstilarnas inverkan på inkludering av flickor med migrationserfarenhet inom idrott
Levonen, Veronika Iina Katariina; Gädda, Robert Emil Waldemar (2021)
Levonen, Veronika Iina Katariina
Gädda, Robert Emil Waldemar
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112950
Tiivistelmä
Ett växande antal migrerade flickor ökar intresset att få dem med i idrottsaktiviteter. Det
är grundläggande för utvecklingen av flickornas fysiska och psykiska hälsa, sociala färdigheter och för känslan av samhörighet till den nya kulturen. Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie från ledarens synvinkel om hur ledarstilar påverkar integrationen av flickor med migrationserfarenhet inom idrott. Syftet är att identifiera vilka ledarstilar
som är effektiva för att inkludera flickor med migrationserfarenhet inom idrott. Frågeställningen det svaras på är vilka ledarstilar främjar inkludering av flickor med migrationserfarenhet inom idrott? Beställaren för arbetet är Finlands Svenska Idrott och deras projekt Bupsli, barn och ungdomar på samma linje inom idrotten. Datainsamlingen
skedde med hjälp av semistrukturerade intervjuer där målet var att deltagaren får berätta
fritt om sina erfarenheter i ämnet. Urvalet blev sex (6) deltagare som hade tidigare erfarenhet i ämnet. Analysen utfördes teoriledd och genom att utnyttja, Chelladurai &
Salehs (1980) Leadership scale for sports, färdiga kategorier. Kategorierna är autokratiskt beteende, demokratiskt beteende, socialt stöd, positiv feedback, träning och instruktion, dessa delas vidare i tre teman som är motivation, beslut och prestation. Resultaten framfördes i dessa kategorier och teman. Resultaten visar att i inkludering av
flickor med migrationsbakgrund till idrott fungerar en betoning på socialt stöd av ledaren effektivast. Positiv feedback, samt träning och instruktion visade sig också vara nyttiga i inkluderingsprocessen. I kategorin socialt stöd steg samhörighet och egenvärde
fram som de viktigaste delarna för inkluderingen i idrott. För tillfället är ämnet endast
lite forskat i, vilket betyder att det kräver flera undersökningar för att kunna dra några
slutliga teorier inom ämnet.
är grundläggande för utvecklingen av flickornas fysiska och psykiska hälsa, sociala färdigheter och för känslan av samhörighet till den nya kulturen. Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie från ledarens synvinkel om hur ledarstilar påverkar integrationen av flickor med migrationserfarenhet inom idrott. Syftet är att identifiera vilka ledarstilar
som är effektiva för att inkludera flickor med migrationserfarenhet inom idrott. Frågeställningen det svaras på är vilka ledarstilar främjar inkludering av flickor med migrationserfarenhet inom idrott? Beställaren för arbetet är Finlands Svenska Idrott och deras projekt Bupsli, barn och ungdomar på samma linje inom idrotten. Datainsamlingen
skedde med hjälp av semistrukturerade intervjuer där målet var att deltagaren får berätta
fritt om sina erfarenheter i ämnet. Urvalet blev sex (6) deltagare som hade tidigare erfarenhet i ämnet. Analysen utfördes teoriledd och genom att utnyttja, Chelladurai &
Salehs (1980) Leadership scale for sports, färdiga kategorier. Kategorierna är autokratiskt beteende, demokratiskt beteende, socialt stöd, positiv feedback, träning och instruktion, dessa delas vidare i tre teman som är motivation, beslut och prestation. Resultaten framfördes i dessa kategorier och teman. Resultaten visar att i inkludering av
flickor med migrationsbakgrund till idrott fungerar en betoning på socialt stöd av ledaren effektivast. Positiv feedback, samt träning och instruktion visade sig också vara nyttiga i inkluderingsprocessen. I kategorin socialt stöd steg samhörighet och egenvärde
fram som de viktigaste delarna för inkluderingen i idrott. För tillfället är ämnet endast
lite forskat i, vilket betyder att det kräver flera undersökningar för att kunna dra några
slutliga teorier inom ämnet.