Online Presence for a New Entrepreneur: Case Landscape Design and Gardening Firm
Salenius, Camilla (2021)
Salenius, Camilla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112828
Tiivistelmä
UUDEN YRITTÄJÄN VERKKONÄKYVYYDEN KEHITTÄMINEN – CASE PUUTARHA-ALAN YRITTÄJÄ
Tämän tutkielman tarkoitus oli tarkastella teorioita verkkonäkyvyyden luomiseen liittyen, erityisesti koskien uutta puutarha-alan yrittäjää. Tapaustutkimuksena oli verkkonäkyvyyden luominen puutarha-alan uudelle yrittäjälle hyödyntäen palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja. Tutkimuskysymykset olivat: mikä on optimaalisin tapa aloittaa luomaan verkkonäkyvyyttä uudelle puutarha-alan yrittäjälle? Kuinka palvelumuotoilun työkalut ja metodit voivat auttaa verkkonäkyvyyden luomisessa?
Opinnäytetyön prosessi seurasi British Design Councilin luomaa Double Diamond -mallia. Tutkielman kirjallisuuskatsaus keskittyi aluksi sosiaalisen media käyttöön B2B ympäristössä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin informaatioteknologian käyttöä Suomessa niin yritysmaailmassa kuin kuluttajien keskuudessa. Alustavan tutkimuksen perusteella ilmeni tarve luoda yrittäjälle kirjallinen markkinointisuunnitelma sekä malli sosiaalisen median päivittämiseen liittyvästä kalenterista. Palvelumuotoilun työkaluista luotiin stakeholder map (sidosryhmäkartta), business model canvas, SWOT ja useita eri persoonia. Metodeina käytettiin mm. haastatteluja ja benchmarkingia useissa eri yhteyksissä. Käyttäjäkokemuksen tutkimista tehtiin yrittäjän yritykselleen luomalle Facebook prototyyppisivulle, valittuina metodeina think-aloud (puhu ääneen) sekä haastattelukysymykset.
Tutkielmassa tarkasteltiin myös hakukoneoptimointia ja hakutulossivujen merkitystä. Yrittäjälle luotiin kokoelma avainsanoja miellekarttaan, joita hän voi hyödyntää sosiaalisen media sivuilla sekä tulevalla verkkosivulla. Yrittäjän tulevaisuuden työympäristö ja asiakasryhmät otettiin huomioon luvussa seitsemän. Tulevaisuuden asiakassegmenteistä tehtiin kaksi persoonaa ja palvelupolku kuvaamaan heidän käyttäjäkokemustaan Facebook sivulla. Tulevasta verkkosivusta luotiin myös wireframe-malli (ns. rautalankamalli).
Kaikki koottu tutkimus luovutettiin toimeksiantajalle. Hän hyödynsi sitä luomalla parannetun version Facebook prototyyppisivusta sekä tulee hyödyntämään sitä myös jatkossa yrityksensä kehittämisessä. Sosiaalisen median valinnan oikeellisuus varmistettiin useista eri lähteistä, niin teorialähteistä kuin haastattelujen ja benchmarkingin kautta. Valitut palvelumuotoilun metodit osoittautuivat hyviksi luomaan toimeksiantajalle niin laajempaa yleiskuvaa yrityksen toimintaympäristöstä kuin tarkempaa käyttäjäkokemusta yksittäisten henkilöiden näkökulmasta. ONLINE PRESENCE FOR A NEW ENTREPRENEUR – CASE LANDSCAPE DESIGN AND GARDENING FIRM
The purpose of this thesis was firstly to study the theories involved in creating an online presence for a new entrepreneur operating in the landscaping and gardening industry. Secondly, the purpose was, as a case study, to create an online presence for the company with the help of service design methods and tools. The research questions were: What is the optimal way of starting an online presence for a gardening entrepreneur? What are the various aspects that should be considered? And how can service design methods and tools be utilized to help with the process of creating a suitable online presence for a new entrepreneur? The underlying process framework for the thesis was the Double Diamond model promoted by the British Design Council.
The thesis process began with a literature review. The literature review focused especially on social media in the B2B context. The theoretical section also looked at information technology usage in Finland in the B2B and to an extent, B2C contexts. The initial research prompted the necessity of creating a written marketing plan for the entrepreneur. In addition, a template for a social media updating calendar was created. The service design methods and tools that were used consisted of a stakeholder map, a business model canvas, a SWOT and several different types of personas. In addition, the methods included interviewing and several different types of benchmarking. User research was done on a prototype Facebook page, the methods used for it were think-aloud and semi-structured interviews.
The thesis looked at search engine optimization and search page results. A collection of relevant keywords for the social media pages and a future website were collected on a mind map. A section of the thesis looked at the future environment of the entrepreneur’s business and it included statistics on the future customer base that were made into personas as well as their customer journey on the social media page. A wireframe for the future website was created.
All the research done was handed to the entrepreneur. It was used at this stage to create an improved Facebook page for the company and the information will be used by the entrepreneur going forward with her business. The choice of which social media platforms to use for a new entrepreneur were confirmed in the theory section as well as during the benchmarking and interview sections of the thesis. The selected service design methods were very helpful in gaining knowledge for the entrepreneur, both on the wider environment that her business operates in as well as on a specific scale looking at the user experience of people going on the protype Facebook page.
Tämän tutkielman tarkoitus oli tarkastella teorioita verkkonäkyvyyden luomiseen liittyen, erityisesti koskien uutta puutarha-alan yrittäjää. Tapaustutkimuksena oli verkkonäkyvyyden luominen puutarha-alan uudelle yrittäjälle hyödyntäen palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja. Tutkimuskysymykset olivat: mikä on optimaalisin tapa aloittaa luomaan verkkonäkyvyyttä uudelle puutarha-alan yrittäjälle? Kuinka palvelumuotoilun työkalut ja metodit voivat auttaa verkkonäkyvyyden luomisessa?
Opinnäytetyön prosessi seurasi British Design Councilin luomaa Double Diamond -mallia. Tutkielman kirjallisuuskatsaus keskittyi aluksi sosiaalisen media käyttöön B2B ympäristössä. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin informaatioteknologian käyttöä Suomessa niin yritysmaailmassa kuin kuluttajien keskuudessa. Alustavan tutkimuksen perusteella ilmeni tarve luoda yrittäjälle kirjallinen markkinointisuunnitelma sekä malli sosiaalisen median päivittämiseen liittyvästä kalenterista. Palvelumuotoilun työkaluista luotiin stakeholder map (sidosryhmäkartta), business model canvas, SWOT ja useita eri persoonia. Metodeina käytettiin mm. haastatteluja ja benchmarkingia useissa eri yhteyksissä. Käyttäjäkokemuksen tutkimista tehtiin yrittäjän yritykselleen luomalle Facebook prototyyppisivulle, valittuina metodeina think-aloud (puhu ääneen) sekä haastattelukysymykset.
Tutkielmassa tarkasteltiin myös hakukoneoptimointia ja hakutulossivujen merkitystä. Yrittäjälle luotiin kokoelma avainsanoja miellekarttaan, joita hän voi hyödyntää sosiaalisen media sivuilla sekä tulevalla verkkosivulla. Yrittäjän tulevaisuuden työympäristö ja asiakasryhmät otettiin huomioon luvussa seitsemän. Tulevaisuuden asiakassegmenteistä tehtiin kaksi persoonaa ja palvelupolku kuvaamaan heidän käyttäjäkokemustaan Facebook sivulla. Tulevasta verkkosivusta luotiin myös wireframe-malli (ns. rautalankamalli).
Kaikki koottu tutkimus luovutettiin toimeksiantajalle. Hän hyödynsi sitä luomalla parannetun version Facebook prototyyppisivusta sekä tulee hyödyntämään sitä myös jatkossa yrityksensä kehittämisessä. Sosiaalisen median valinnan oikeellisuus varmistettiin useista eri lähteistä, niin teorialähteistä kuin haastattelujen ja benchmarkingin kautta. Valitut palvelumuotoilun metodit osoittautuivat hyviksi luomaan toimeksiantajalle niin laajempaa yleiskuvaa yrityksen toimintaympäristöstä kuin tarkempaa käyttäjäkokemusta yksittäisten henkilöiden näkökulmasta.
The purpose of this thesis was firstly to study the theories involved in creating an online presence for a new entrepreneur operating in the landscaping and gardening industry. Secondly, the purpose was, as a case study, to create an online presence for the company with the help of service design methods and tools. The research questions were: What is the optimal way of starting an online presence for a gardening entrepreneur? What are the various aspects that should be considered? And how can service design methods and tools be utilized to help with the process of creating a suitable online presence for a new entrepreneur? The underlying process framework for the thesis was the Double Diamond model promoted by the British Design Council.
The thesis process began with a literature review. The literature review focused especially on social media in the B2B context. The theoretical section also looked at information technology usage in Finland in the B2B and to an extent, B2C contexts. The initial research prompted the necessity of creating a written marketing plan for the entrepreneur. In addition, a template for a social media updating calendar was created. The service design methods and tools that were used consisted of a stakeholder map, a business model canvas, a SWOT and several different types of personas. In addition, the methods included interviewing and several different types of benchmarking. User research was done on a prototype Facebook page, the methods used for it were think-aloud and semi-structured interviews.
The thesis looked at search engine optimization and search page results. A collection of relevant keywords for the social media pages and a future website were collected on a mind map. A section of the thesis looked at the future environment of the entrepreneur’s business and it included statistics on the future customer base that were made into personas as well as their customer journey on the social media page. A wireframe for the future website was created.
All the research done was handed to the entrepreneur. It was used at this stage to create an improved Facebook page for the company and the information will be used by the entrepreneur going forward with her business. The choice of which social media platforms to use for a new entrepreneur were confirmed in the theory section as well as during the benchmarking and interview sections of the thesis. The selected service design methods were very helpful in gaining knowledge for the entrepreneur, both on the wider environment that her business operates in as well as on a specific scale looking at the user experience of people going on the protype Facebook page.